När restaurangappen Maîtres startade i början av 2018, var syftet att göra det möjligt för kroggäster att boka bord och betala sina restaurangbesök via appen. Maîtres, som idag har laddats ned av cirka 7000 stockholmare, är ansluten till ett 40-tal restauranger, och nästan lika många är ”på väg in”, enligt vd och grundare Anders Ingårda.
I dagarna lanseras ett antal nya funktioner i appen, bland annat en, enligt Anders Ingårda, extra efterlängtad, som hjälper gäster i större sällskap att splitta notan.
– Både restauranger och gäster har länge velat ha en bra lösning för att dela notan, det är svårt för gäster som är i större sällskap, och det är en väldigt tidskrävande uppgift för personalen, särskilt som många tenderar att vilja betala samtidigt, säger Anders Ingårda.
För att använda tjänsten måste samtliga i lunch- eller middagssällskapet ha laddat ned appen. När man kommer in i restaurangen blir man ”incheckad” och får sin nota aktiverad, då Maîtres affärsmodell bygger på att appen är uppkopplad mot restaurangens kassasystem.
– När middagen är klar kan gästerna gå från bordet, notan stängs och hamnar i appen, då har du som gäst 15 minuter på dig att justera dricksen som man lägger på individuellt, förklarar Anders Ingårda.
Anders Ingårda tillägger att gästerna som betalar notan via appen tenderar att betala mer i dricks än snittgästen. Enligt den egna statistiken, där man har jämfört traditionella betalningar och betalningar genom Maîtres i kassasystemet Trivec, ligger dricksnivån via appen för lunchgäster på 6,7 procent medan snittkundens ligger på 1,9 procent av summan. För middagsgäster är skillnaden mindre, 7, respektive 4,8 procent.
– Det finns en skön känsla i att när man är färdig man kan bara resa sig och gå. Betalningsmomentet på restaurang kan för vissa kännas stressande och övervakande, så vi tror att det påverkar att man i lugn och ro kan lägga den dricks man vill. Det ska vara som med Uber, att man har betalat utan att det har märkts.
Ni har hållit på i snart ett år, och ni har än så länge 40 restauranger i Stockholm anslutna. Vad är målet?
– Vi har varit väldigt fokuserade på Stockholm och ska fortsätta att vara det. Men målet ät att under 2019 även finnas i fler svenska städer som Göteborg och Malmö, samt även ett par utländska marknader, som Amsterdam och Paris.