Jonas Reinholdsson är tillbaka i hemstaden Göteborg där det hela började. Vi träffas på O’Learys vid Järntorget i ett område där det numera är tätt mellan krogar, pubar och sportbarer.
O’Learys grundare är här för att hålla föredrag och delta i ett affärsmingel och han cirkulerar vant bland gästerna. Bord med grönrutiga dukar står uppställda mellan väggar där inramade sporthjältar trängs med storbildsskärmar. Ovanför bardiskar med blänkande kranar och gnistrande glas hänger lagtröjor på rad.
– Tavlorna och lampetten på bordet – så såg det första O’Learys ut faktiskt. Vi hade en liknande stol med grön sits och brun ram, minns Jonas Reinholdsson.
I dag har 30-åringen O’Learys vuxit till en internationell kedja med drygt 140 restauranger i 15 länder.
– Jag hade visionen att vi skulle vara 200 restauranger i 20 länder när vi fyllde 20 år 2008. Men det var vi inte. Så egentligen är jag missnöjd, säger han men tillägger:
– Att öppna en kedja internationellt är inte lätt. Det krävs mycket jobb och mycket kapital och du måste hitta rätt franchisetagare. Och det är inte lätt att sälja in ett amerikanskt koncept startat i Sverige.
Målet: 200 restauranger i 20 länder
Men nu kan Jonas Reinholdssons dröm bli verklighet. Med kapital i ryggen från nye delägaren Altor står O’Learys berett att lägga in en ny växel. Om fem år ska målet om 200 restauranger i 20 länder vara nått.
Trots de storstilade expansionsplanerna har O’Learys aviserat nerdragningar på O’Learys Tra- demarks huvudkontor. Hur många av de 52 tjänsterna på kontoret som berörs meddelas senast i januari 2019, enligt bolaget.
– Vi ser en ökad konkurrens i Norden, framför allt i Sverige. Det sätter press på oss att jobba effektivt så att vi kan supporta våra franchisetagare, säger O’Learys avgående vd Christian Bellander.
Effektiviseringen är ett led i att kedjan rustar för tillväxt, enligt Christian Bellander.
– Våra planer på expansion ligger fast, säger han.
Nyetableringar på gång
Om de svenska tillväxtplanerna på två–tre nya O’Learys per år påverkas är oklart.
Nyetableringar är på gång i bland annat Danderyd, Falkenberg, Uppsala och Kungälv.
– Vi kommer att fortsätta att etablera nya restauranger under 2019, i Sverige och utomlands.
Exakta lägen och marknader är inte verifierade till 100 procent, säger Christian Bellander. En del av den strategi som krävs för tillväxt har redan tagit form hos O’Learys på Järntorget. Till skillnad från i stort sett alla andra sportbarer i kedjan drivs den inte på franchisebasis utan i egen regi. På sikt ska 15 procent av enheterna ägas av O’Learys moderbolag och resten vara franchisetagare, enligt Jonas Reinholdsson.
– En fördel med franchisesystemet är att franchisetagaren gör investeringen så du behöver inte ha lika mycket kapital. Nackdelen är att om du bara förlitar dig på franchise så måste du hitta franchisetagare hela tiden. Vi har fått säga nej till lägen för att vi inte har haft någon franchisetagare, säger han.
Norden, Baltikum och Tyskland mest intressant
Med fler O’Learys i egen regi ska expansionen utomlands underlättas. Kedjan siktar främst på Norden och Baltikum, men en comeback i Tyskland är också intressant, enligt Jonas Reinholdsson.
– Förra gången hade vi fel franchisetagare i Tyskland så det funkade inte. Nu tittar vi på att öppna egna enheter och därför har vi tagit in mer kapital. Vi vill sätta ett flagship store i Köln, Hamburg, Berlin eller någonstans.
Jonas Reinholdsson ser utbildning som ett sätt att attrahera kompetent personal.
– O’Learys är en bra skola. Vi har många som börjat i disken eller som servitriser och som nu är restaurangchefer. Vi har ledarskapsutbildningar löpande och regionala utbildningar och kommer nu att köra en ”culinary school” där vi utbildar alla våra köksmästare i den nya menyn som börjar om ett år.
Ny grafisk design och logotyp
Jonas Reinholdsson visar oss runt i den nya tillbyggnaden längre in i lokalerna där det finns bowlingbana, shuffleboard och andra spel plus ytterligare en bardisk. Här får man en bild av den förvandling som väntar alla O’Learys de närmaste åren.
– Det är lite ljusare, en annan färg på väggarna och det röda undertaket försvinner. Så vi gör en stor förändring interiörmässigt.
Samtidigt förnyar O’Learys sin grafiska design och logotypen görs om.
– Alla befintliga enheter ska byta skyltar inom en 24-månaders period och inom 36 månader ska alla restauranger byggas om.
Mer grönt på menyn
– Vi har tagit in Frantzéngruppen som konsulter. I oktober nästa år lanserar vi en helt ny meny. Basen är fortfarande inom amerikansk casual dining men mera lagad från grunden och med nya recept. Vi höjer kvaliteten på maten och hamburgarna kommer att vara helt färska. Vi tittar mer på lite nyttigare mat med veganskt och vegetariskt.
För varje franchisetagare innebär ombyggnaden en investering i storleksordningen en miljon.
– Vi har tagit fram ett upplägg tillsammans med Marginalen Bank. Vi vill inte stjälpa någon. Tanken med att vi renoverar och bygger om är att du ska få mera gäster och en nystart.
För Jonas Reinholdsson handlar det om att bygga vidare på den ursprungliga idén.
– Vi kan servera och presentera en upplevelse av att du är på en kvarterskrog i Boston var du än befinner dig i världen med mat och dryck, med underhållning, bar, musik och självklart sporten. Där är vi väldigt bra och där är det få som kan slå oss på fingrarna.I
Idén föddes i USAs Nantucket
Den 16 november 1988 öppnade den första O’Learysrestaurangen på Basargatan i Göteborg, några kvarter från Järntorget där vi befinner oss nu. Jonas Reinholdsson hade jobbat på en restaurang på ön Nantucket inte långt från Boston. Där sög han i sig inspiration från kroglivet i trakten där många av invånarna har irländska rötter. Det var också här han träffade sin blivande hustru Anne O’Leary, som kom från Boston och som sedan fick ge namn åt krogkedjan.
Det första O’Learys finns inte kvar eftersom det härjades av en eldsvåda sommaren 1989. Men redan några månader senare startade han om i nya lokaler på Östra Hamngatan i Göteborg och där finns O’Learys fortfarande kvar i samma lokaler.
Jonas Reinholdsson har i dag bara kvar en mindre aktiepost i sin skapelse och han är varken vd eller styrelseordförande. Men han jobbar fortfarande för fullt i bolaget, inte minst med nyetableringar.
Om målet att nå tusen O’Learysbarer säger han:
– Det är ett högt satt mål, men absolut, potentialen finns. Våra eventenheter håller hög internationell standard. Det finns ingen anledning att det här inte ska flyga överallt i världen.