Annons

Vill öka andelen eko på krogarna

zoom Ekomatcentrum ska utveckla en app där man som konsument<br />
 kan söka efter restauranger med ekologiskt på menyn.  Foto: Ekomatcentrum
Ekomatcentrum ska utveckla en app där man som konsument
kan söka efter restauranger med ekologiskt på menyn.
Foto: Ekomatcentrum
NYHETER. Restauranger ligger efter offentlig sektor när det kommer till ekologiskt på menyn. Det vill jordbruksverket och Ekomatcentrum ändra på med en kampanj som ska få fler restauranger att hoppa på ekotåget.
Annons

En dryg tredjedel av den mat som serveras inom offentlig sektor är tillverkad på ekologiska ingredienser och råvaror, enligt föreningen Ekomatcentrum. Motsvarande siffra för privata restauranger är 10 procent, enligt föreningen Ekomatcentrum. Inom ramen för jordbruksverkets uppdrag från regeringen att öka andelen ekologiska produkter inom olika områden, har Ekomatcentrum fått i uppdrag att genomföra en kampanj för att öka andelen ekologiskt specifikt i den privata restaurangsektorn.

Pris för största ekoökningen

Kampanjen, som ska löpa över två år med start 2019, ska i första hand rikta sig till snabbmats- och trafiknära restauranger. Projektet inleds med instiftandet av det nya priset Årets Ekoboost, som i januari 2019 ska delas ut till den restaurang som ökade sina ekologiska inköp mest under året (tre första kvartalen) som gick.

Priset ska delas ut på Fastfood och cafémässan i Kista.

– Med priset vill vi sätta lite fart på de som visar ett gryende intresse för ekologiskt. Målet är förstås att på sikt höja utbud och kvalitet på maten inom snabbmat- och trafiknära restauranger, och att vi på sikt även kan nå ut till fler kategorier, säger Eva Fröman på Ekomatcentrum.

Samarbeten för mer ekologiskt

Kampanjen ska utformas på olika sätt, men mycket handlar om att inspirera och främja samarbeten för att öka andelen ekologiska produkter. Eva Fröman pekar på tidigare samarbeten som det mellan SJ och ekologiska matproducenten Kalf & Hansen, samt Preem som tillsammans med hållbarhetskocken Ulrika Brydling tar fram ett ekologiskt sortiment till sina bensinstationer.

I samarbete med kockarna Ulrika Brydling och Erik Måneld från föreningen Ekokockar erbjuds också ekoutbildningar till landets restaurangskolor för att långsiktigt säkra kunskapen om nyttan av ekologiskt.

Hur ska ni konkret få restaurangerna att köpa in mer ekologiskt?

– Det handlar mycket om att påverka restaurangkedjorna genom att inspirera, och på så sätt få fler att haka på och öka de ekologiska inköpen.

Sociala medier, influencers och traditionell annonsering är några av kampanjens kanaler.

En viktig del i projektet är att utveckla en geobaserad restaurangguide där man ska kunna söka fram närmaste restaurang i Sverige med KRAV-märkning eller som har ekologiskt utbud. Första versionen av appen ska vara klar i september 2019.

– En del av kampanjen riktar sig ju till konsumenter som vi vill uppmuntra till att besöka de restauranger som erbjuder ekologiskt, där vi till exempel berättar om samarbetet mellan Preem och SJ, säger Eva Fröman.

Priset i januari är startskottet på den här kampanjen, vad hoppas ni att det ska ge för effekt?

– Att det ska bidra till att öka intresset till att köpa in mer ekologiskt i hela restaurangbranschen. Nästa steg är att priset ska omfatta fler kategorier inom restaurang.

Hur ser du generellt på det ekologiska utbudet på svenska restauranger?

– Idag är 10 procent av det som serveras i den privata restaurangnäringen ekologiskt, det kan jämföras med den offentliga sektorn där siffran ligger på 36 procent, och där vi är bland de bästa i världen, säger Eva Fröman på Ekomatcentrum.