Regionen Swedish Lapland har lanserat en helt digital produktbank riktad till agenter och turoperatörer med boenden och aktiviteter som finns att erbjuda i regionen.
–Vi har tidigare haft ganska gammeldags produktmanualer där man har satt ihop en broschyr för varje insäljningstillfälle, vilket blir ganska stelbent. Nu kan man utifrån de produkter som finns med i banken klicka i olika kriterier för att skapa en produktmanual som är mer anpassad, till exempel efter ort, region eller säsong, säger Anna Skogh, press- och pr-ansvarig för Swedish Lapland.
Ett syfte med digitaliseringen av produktutbudet är att man i säljsammanhang enkelt sätta ihop destinationens utbud utefter olika teman och önskemål, som vandring, äventyr eller skidåkning.
– Vi ser en resemarknad som förändras i snabb takt, där resenärens drivkraft och nischade behov i allt högre utsträckning sätter spelplanen för både oss som destination och för turoperatörer och reseagenter, säger Johanna Ögren, marknadschef på Swedish Lapland Visitors Board.
Hon fortsätter:
– Viljan att delta och lära om till exempel den samiska kulturen, våra matupplevelser eller mer fartfyllda naturaktiviteter är vad som styr resandet idag. Där kan vi genom en digital lösning bättre svara upp på önskemål om skräddarsydda resor i destinationen.
Hur kan denna digitalisering påverka besöksnäringen i regionen?
– Målet är att det ska bli fler affärer, att det ska bli lättare för agenter och turoperatörer att sätta ihop bättre paket och erbjudanden som leder till att det blir fler affärer i regionen.
Arbetet med att utveckla produktbanken har skett tillsammans med reklambyrån In the Cold med hemvist i Piteå.