Annons

Skånsk storsatsning på mat- och dryckesevenemang

zoom Skånska mat- och dryckesevenemangen ska nå fler internationella besökare. Foto: Tourism in Skåne
Skånska mat- och dryckesevenemangen ska nå fler internationella besökare. Foto: Tourism in Skåne
NYHETER. Tourism in Skåne satsar stort på att utveckla de skånska mat- och dryckesevenemangen för att locka fler internationella besökare.
Annons

Den 31 januari är det kick off för The Gastrolution of Skåne, en treårig satsning för att göra skånska mat- och dryckesevenemang mer tillgängliga och attraktiva för internationella turister. Projektet vänder sig till alla som är involverade i mat- och dryckesevenemang i Skåne, både arrangörer, destinationsutvecklare och företag som arbetar med mat och dryck.

– Det finns jättemycket mat- och dryckesevenemang i olika hörn av Skåne, men det finns ett behov av få de olika aktörerna att samverka. Det finns till exempel minst tre sparrisfestivaler – kan vi få dem att samverka kan de arrangera en gemensam sparrisvecka, säger projektledaren Sofie Broomé på Tourism in Skåne.

Tanken med The Gastrolution of Skåne är att erbjuda utbildningar inom hållbarhet, digitalisering och storytelling samt ökade marknads- och målgruppskunskaper i form av seminarier, workshops och studieresor. Det ska även finnas möjlighet till individuell coachning och utvärdering av evenemang.

– Det här handlar inte om att göra stora evenemang – besökarna vill ha det lokala och småskaliga – utan det är mer fokus på tillgänglighet och att få besökarna att hitta till den lilla matmarknaden på skånska landsbygden.

Projektet har även stort fokus på hållbarhet. Samtliga deltagare kommer att få fri tillgång till Hållbart evenemang, ett digitalt verktyg som har utvecklats av företaget Greentime i samarbete med bland andra Events in Skåne.

– Det är inte en certifiering utan ett självhjälpsverktyg som säkerställer att alla pratar om samma sak när de säger att ett evenemang är hållbart.

Vilka besökare vill ni locka?
– Vi tittar bland annat på de målgruppsanalyser som Visit Sweden har gjort inom ramen för det nationella måltidsturismprogrammet och där ses USA, Storbritannien och Tyskland som marknader med stor potential.

Målet med projektet är att det ska leda till ”ett hållbart företagande med ökad lönsamhet och sysselsättning för landsbygdsbaserade företag samt en ökad konsumtion och efterfrågan av mat- och dryckesupplevelser”.

– Visit Swedens målgruppsanalyser visar att många besökare är intresserade av matmarknader och festivaler. Det är ett område där vi har stor potential att växa. Den enda investeringen som deltagarna behöver göra är av sin tid och jag tror att de kommer att få mycket tillbaka.