Det var under avtalsrörelsen 2017s om Visita och Hotell- och restaurangfacket, HRF, enades om att genomföra en kartläggning av hotellstädarnas arbetsmiljö.
Syftet var att skapa en gemensam grundplattform för att underlätta arbetsmiljöarbetet för yrkesgruppen. Prevent fick uppdraget att genomföra en förstudie för att ge en nulägesbild samt undersöka behovet av nya verktyg eller material för att på bästa sätt kunna arbeta med arbetsmiljön. Viktiga frågeställningar var bland annat vilka risk- och friskfaktorer som finns för hotellstädare och hur arbetsmiljökunskapen ser ut i branschen.
Förstudien, som bland annat omfattade intervjuer och workshopar med hotellanställda i olika befattningar, landade i handfull åtgärdsförslag som presenterades i december. Redan några veckor senare fattades beslut om att gå vidare med förslagen.
Bland åtgärderna som Prevent presenterade märks bland annat en ny undersida på prevent.se som vänder sig till arbetsgivare, husfruar, skyddsombud och hotellstädare, en bilderbok som riktar sig till hotellstädare samt en ny digital checklista för skyddsrond och riskbedömning (se faktaruta).
Dessa åtgärder utgör en gemensam grundplattform för arbetsmiljöarbetet.
– Det ligger i allas intresse att underlätta arbetsmiljöarbetet, så det känns bra att vi kan komma i gång med projektet snabbt, säger Louise Nordenhök, arbetsrättsjurist på Visita som var med i arbetsgruppen bakom förstudien.
Finns det fler syften med projektet, förutom att underlätta arbetsmiljöarbetet?
– Att sprida kunskap om arbetsmiljöfrågor så att hela branschen jobbar med detta i sina verksamheter, säger Louise Nordenhök.