Från norr till söder laddar nu de svenska skidorterna för fullt inför sportlovsveckorna. Och förväntningarna är höga, trots förra årets rekordsiffror ser vissa en ännu bättre start på säsongen än ifjol.
– Det ser jättebra ut inför de här lovveckorna i fjällen. Vi har snö i hela landet så det finns stora möjligheter att åka skidor över dagen, och det lockar folk till anläggningarna, säger Titti Rodling, vd för SLAO.
I Funäsfjällen är i stort sett alla boenden fullbokade inför sportloven.
– Bokningsläget är helt otroligt bra, vi har cirka 25 000 bäddar och det är i princip fullbokat. Det är snön som drar folk, vi har haft kontinuerligt snöfall sedan nyår. Så i år kommer vi att kunna ha öppet ända till 5 maj, säger Mats Lennartson, vd för Funäsfjällen.
Eftersom Åre står värd för Alpina VM så sticker årets vecka 7 ut.
– Det ser väldigt bra ut, snöläget är fantastiskt med 80 centimeter i naturen. Just nu pågår Alpina VM i Åre och det innebär att vi har något färre vanliga gäster eftersom många bäddar är upptagna av åkare och av media, säger Niclas Sjögren, destinationschef Skistar.
Vad gäller bokningsläget så kommenterar Skistar inte specifika veckor, men 20 december meddelade de i sin kvartalsrapport att de totalt sett hade en procent högre antal bokade objektsnätter än samma tid förra året.
– En procent upp visar på ett enormt intresse för skidåkning, säger säger Niclas Sjögren.
Bakom utvecklingen i Åre ligger förutom ett djupt snölager stora investeringar i breddade nedfarter och i 56 nya gondoler, kostnaden har landat på cirka 50 miljoner kronor.
I Stöten har man satsat på snöproduktion och nya boenden, och det har skapat en stor efterfrågan.
– Vi är fullbokade och jag skulle inte bli förvånad om vi slår rekord under sportloven. En trend vi ser efter förra årets snörika säsong är också att gästerna vågar boka tidigare, en del hörde av sig redan i somras, säger Magnus Dovallius, marknadschef för Sälen.
Förutom 800 nya bäddar så har man investerat i flertalet nya nedfarter samt i ett helautomatiskt snösystem. Totalt handlar det om en investering på 300 miljoner kronor.
– Det är mycket pengar, men det är avgörande för oss att kunna producera snö under mindre gynnsamma förhållanden och att ha tillräckligt med bäddar.
Även i Järvsöbacken har man investerat i snöproduktion.
– Det ser fantastiskt ut inför sportloven, vi har 90 centimeter snö i backarna nu så samtliga av våra nedfarter är igång. Och det avspeglar sig i bokningssystemet, om man tittar på bokningarna via destinationsbolaget så ligger det 22 procent upp från jul till och med påsk jämfört med samma tid ifjol, säger Peter Augustsson, vd för Järvsöbacken.
Bakgrunden till siffrorna är anläggningens närhet till Mälardalen samt bra kommunikationer, fortsätter Peter Augustsson. Dessutom har man investerat 40 miljoner kronor i en ny 6-stolslift som gör att åkarna snabbt kan ta sig upp till toppen. Det finns också flera entreprenörer som satsat på nya restauranger.
– Det här innebär att besökarna kan göra så mycket mer än att åka skidor, och det avspeglar sig i bokningsläget.