Den populära skidorten Vemdalen vill bli ännu mer attraktiv, inte minst för huvudmålgruppen barnfamiljer, på sommaren. Destinationen har beviljats 1,5 miljoner kronor i projektmedel från Leader Sjö, Skog & Fjäll för att höja nivån på sommardestinationen.
På att-göra-listan finns redan konkreta projekt med tydliga mål.
– Vi vill bli en attraktivare plats för barnfamiljer, och då finns det vissa basfunktioner som de förväntar sig ska finnas på en destination, som en lekplats, säger Destination Vemdalens vd Marcus Ståhl.
Cykelbanor och vandringsleder i planerna
Två rejäla lekplatser, anpassade till både sommar- och vinterförhållanden, nya cykelleder, – pumptracks och shorttracks-, för att möta det växande intresset för cykelaktiviteter och cykelturism, och utveckling av vandringsleder anpassade till barn är några av de viktigaste punkterna i projektet.
Allt har ett tydligt syfte att locka barnfamiljer; de planerade vandringslederna ska till exempel ha fokus på äventyr med aktiviteter, utmaningar och överraskningar för att göra det lättillgängligt och roligt för barn under vandringen.
– Utöver detta gör vi en större inventering för kommande utveckling av sommarprodukten, och investerar i att skapa mera liv kring Skalets Torg, säger Marcus Ståhl.
Nya turistbyrån – en succé
För ett år sedan öppnade Vemdalen en fysisk turistbyrå som, enligt Marcus Ståhl, har blivit mycket uppskattad av gäster och skapat merförsäljning till företagen. I somras gjorde man en aktivering kring turistbyrån och erbjöd ett flertal gratisaktiviteter som soft tennis, boulespel, kubb och bänkar.
– Den lilla insatsen skapade aktivitet kring torget hela sommaren, så detta ska vi fortsätta med i ännu större skala med målet att det ska bli ännu roligare att komma hit och hänga för en kravlös semester i fjällen, säger Marcus Ståhl.
Projektet ska vara klart i oktober 2019, men Marcus Ståhl räknar med att ha cykelbanor och vandringsleder klara redan till augusti.
Vad har ni satt upp för mål med hela projektet?
– Vi vill få upp nivån för att möta förväntningarna. Sedan kommer lyftet av destinationen att ge gästerna en bättre upplevelse och på sikt leda till fler gästnätter och i det ännu längre perspektivet, fler arbetstillfällen. Den större bilden är att vi blir en attraktivare destination året runt, säger Marcus Ståhl.