Annons

Orange VM-koncept ska maxa försäljningen

zoom Med den inkluderande VM-färgen orange vill man visa att alla är välkomna. Foto: Skidskytte-VM officiell hemsida
Med den inkluderande VM-färgen orange vill man visa att alla är välkomna. Foto: Skidskytte-VM officiell hemsida
NYHETER. Nästa vecka kickar VM i Skidskytte igång – ett evenemang som väntas dra in 130 miljoner kronor. Destination Östersund har tillsammans med andra aktörer tagit fram ett VM-koncept för att lyfta folkfesten och hjälpa besöksnäringen driva försäljning.
Annons

Förberedelserna är i full gång inför Skidskytte-VM i Östersund, ett evenemang som väntas locka 120 000 besökare till området.

Östersunds kommun, Destination Östersund och Storsjöyran har tagit fram ett VM-koncept för att öka attraktioner till staden, förbättra samarbetet mellan företagen, och bidra till att maximera försäljningen under VM-perioden.

– Alla har haft lite olika uppgifter i arbetet, vår roll har varit att titta på hur vi ska få med oss näringslivet och skapa engagemang i folkfesten, säger Calle Hedman på Destination Östersund.

Inför planeringen började destinationsbolaget med att bjuda in hotell, handlare och restauranger till dialog om hur de tillsammans skulle kunna bidra, bland annat genom att använda VM-färgen orange.

– Orange är en inkluderande färg och med den vill man visa att alla är välkomna.

Lägga ett orange färgfilter på staden, flagga upp lyktstolpar, klä träden i orange tyg, och för individuella orangea bidrag från restauranger och butiker har varit uppe för förslag. Calle Hedman lovar ett VM i gemensamhetens tecken.

– Vi kommer att ha allt från flyers till affischer och klisterlappar. Det finns t-shirts, hoodies, förkläden och fasadflaggor till företagens marknadsföring. Vi vill att alla ska göra någonting orange för att skapa den gemensamma känslan att det här är en extra ordinär händelse. Det ska bli en samlande kraft.

De djärva kanske vågar sig på att servera VM-drinkar med orange grädde eller ha morotssoppa på menyn.

– Det har varit en riktigt bra stämning, och budskapet är att krångla inte till det för mycket.

Vad hoppas du att VM-konceptet ska ge Östersund?

– Att innehållet driver försäljning, ger en maffigare upplevelse för gästen och bidrar till att öka samarbetet mellan aktörerna.