Grattis till ditt nya jobb, hur känns det?
– Väldigt spännande – jag ser mycket fram emot att start.
Vad lockade mest med jobbet som vd för Junibacken?
– Att vara med och göra skillnad i barns vardag – att få göra den lite roligare och att stödja svensk barnkultur. Samt inte minst att få arbeta med Astrid Lindgrens berättelser.
Du har en bakgrund i mediebranschen, var är den röda tråden?
– I samtliga uppdrag har jag arbetat med underhållning i olika former – för besökare, tittare, lyssnare eller läsare. Affärsutveckling, innovation, nya produkter och tjänster har också varit genomgående.
Vad kan du om besöksnäringen?
– Det är här jag ser den röda tråden. Tidigare har jag arbetat med att attrahera besökare till olika mediekanaler- nu blir det istället att attrahera besökare till Junibacken. Största skillnaden är att besökarna kommer fysiskt till Junibacken, men i båda fall handlar det om att attrahera rätt målgrupper och att underhålla.
Du har också en digital bakgrund, men Junibacken känns ganska analog…var det anledningen till att du anställdes?
– Ja, bland annat det, och självklart kommer jag, tillsammans med Junibackens medarbetare, att använda den digitala expertis jag har och utveckla delar på Junibacken. Barnen föds in i det digitala landskapet.
Du ska ta Junibacken in i framtiden, hur ska du göra det?
– Hittills har Junibacken gjort ett fantastiskt arbete och jag hoppas att vi tillsammans kan hitta ytterligare sätt att förnya men ändå bibehålla ett redan framgångsrikt koncept.
Vad blir ditt främsta uppdrag som vd, vilka direktiv har du fått?
– Strategiskt upplägg med klara utvecklingsmål.
Junibacken har över 300 000 besökare varje år, och upplevelserna bygger på numera klassiska sagoberättelser och figurer, vilka utmaningar finns det i verksamheten?
– Jag tillträder i mars och kommer börja med att sätta mig in i verksamheten. Men spontant tror jag det kommer handla om att arbeta med att få fler besökare och skapa en miljö som får besökarna att återkomma fler gånger samma år.
Finns det några särskilda målgrupper ni vill nå som ni inte når idag?
– Gärna bredda målgruppen till lite äldre, upp till tio år. Läste nyligen på Visit Sweden att turistindustrin växer i Sverige – framförallt danskar, norrmän och tyskar reser mer till Sverige. Det finns en stor potential här.
Finns det risker med att förnya ett ställe som Junibacken för mycket?
– Ja, all förnyelse måste göras med respekt för dess grund, vision och varumärke – allt det Junibacken står för. Alla nya förändringar kommer att behöva prövas, kanske genom att ställa oss frågan, ett citat från en tidigare vd för Astrid Lindgrens värld som jag tycker är så klokt: ”Hur hade Astrid Lindgren tänkt?” Det kommer jag att ta med mig som ett rättesnöre in i mitt nya uppdrag på Junibacken.
Vad har du själv för relation till Junibacken?
– Jag har tillbringat många timmar på Junibacken med mina söner och min familj. Vi älskar att vara där, både för inspiration, barnbokhandeln och inte minst upplevelsen att vara i Astrid Lindgrens berättelser.
Hur känns det att lämna mediebranschen?
– Jag uppfattar det inte som jag lämnar mediabranschen – idag är allt så integrerat. Vi ska fortsätta vara aktiva i sociala medier och andra kanaler och uppsöka partnerskap i mediebranschen.
Vad tar du med dig till Junibacken från mediebranschen?
– All erfarenhet och kunskap därifrån kommer att komma till användning och vidare hoppas jag dra nytta av det stora nätverk jag har där. Här kan det finnas stora möjligheter på sikt.
Vad ser du mest fram emot?
– Att arbeta med och för barn där barns behov av lek och rörelse och kreativitet tillfredsställs. Jag ser också fram emot att få arbeta med alla medarbetare på Junibacken och få vara med och leda Junibacken in i framtiden.