En mer professionell och strukturerad verksamhet leder till personal som trivs bättre och stannar längre. Det är den bärande idén bakom Branschkoden, ett verktyg som Visita och Hotell och restaurangfacket, HRF, har tagit fram med finansiering av Besöksnäringens forsknings och utvecklingsfond, BFUF.
Mer professionell personalhantering
Verktyget som blir tillgängligt för Visitas medlemmar, innehåller enkla mallar och checklistor som ska underlätta arbetet med introduktion av nyanställda, utvecklingssamtal, arbetsbeskrivningar, feedback och mycket mer.
– Kompetensförsörjning är den största utmaning en för vår bransch. För att kunna rekrytera och be hålla personal måste företagen lyfta professionaliteten när det gäller att hantera personalen, säger Stina Algotson, vd för BFUF.
Hjälpmedel
Tanken är att Branschkoden ska fungera som ett hjälpmedel för framför allt mindre och medelstora företag i besöksnäringen.
– Stora företag har HR-avdelningar med rutiner för de här frågorna, men det kan vara tufft för små företag, fortsätter Stina Algotson. Jag tror att Bransch koden kan hjälpa dem, det är ett jättebra och gediget material med processer och rutiner för ett framgångsrikt operativt personalarbete.
– Det är bra för medarbetarna, men vi tror också att det leder till mer hållbara företag och långsiktig lönsamhet, för det är kostsamt med stor personal omsättning.
Idén bygger på Krogkoden
Konceptet bygger på en idé som har utvecklats av krögaren Fredrik Eriksson. För två år sedan startade han Krogkoden, ett internt utbildningsprogram för de anställda i Fredrikfamiljen. Krogkoden inkluderar bland annat en chefsutbildning och en personalhandbok i form av en digital plattform.
– Rekryteringen av personal är vår största utmaning och i dagens samhälle tror jag att det blir allt viktigare att ha en bra struktur för de anställda. Hela vår bransch måste ta större ansvar för de här frågorna, säger Fredrik Eriksson, som också har varit med och utvecklat Branschkoden.