Karolina Davidsson har arbetat som verkställande direktör för Halmstad Näringslivs AB sedan 2011. Nu tar hon steget över till Destination Halmstad, vars uppdrag är att utveckla Halmstad som besöks-, mötes- och evenemangsdestination.
– Jag brinner verkligen för Halmstad och har alltid pratat om vilken fantastiskt potential det finns i besöksnäringen. Det ska bli roligt och utmanande att få jobba ännu mer fokuserat tillsammans med besöksnäringen.
Förra vintern tog Destination Halmstad fram Strategi 2030, en gemensam plan med mål att bland annat fördubbla turistomsättningen och fyrdubbla antalet utländska besökare.
– Det är ambitiösa mål och jag ser fram emot att undersöka vad som krävs för att besöksnäringen ska kunna växla upp och nå de här målen. 2020 får Halmstad en ny färjeförbindelse till Grenå, något som är positivt för hela näringen. Sedan får vi två helt nya hotell inom några år, vilket är ett otroligt bra tillskott.
Vad tar du med dig från din roll som vd för Halmstad Näringsliv?
– Besöksnäringen består av många små företag som har många lagar och regler att ta hänsyn till. I Halmstad har vi jobbat för att underlätta för företagarna, genom exempelvis lotsar, men där finns det mer vi kan göra för att riva hinder och utveckla staden tillsammans.
– Det är besöksnäringen som gör Halmstad till både en intressant stad att besöka och rolig stad att bo i. Så vi ska vara oerhört rädda om den, och ge den mycket kärlek.
Vilka är den största utmaningen med att utveckla Halmstad som destination?
– En stor utmaning är att få med besöksnäringen redan i samhällsplaneringen. Det finns många platser som kan utvecklas till kluster med service, restauranger och aktiviteter som kan dra besökare tillsammans, i stället för att det blir enskilda öar. Men då gäller det att kommunen tar höjd för en sådan möjlighet i sin planering.
– Sedan är utvecklingen av Halmstads centrum en stor utmaning. Halmstad har en levande stadskärna, men vi behöver tänka mer långsiktigt. Vi måste fundera på hur vi gör centrum till ett vackert och levande offentligt rum – och hur butikslokaler kan användas mer flexibelt, exempelvis till kultur, showroom, pop up och annat.