Redan när Frank Feuker och hans fru Dorothee Gebhardt tog över Camping 45 i Värmland 2003 var ambitionen att driva ett hållbart företag. Som miljögeolog fanns intresset för miljö och klimat hos Frank Feuker sedan tidigare, men sedan såg de hållbarhet och service som ett sätt att nischa sig mot övriga branschen.
– Har du en liten familjeanläggning måste du kunna erbjuda något speciellt för att stå dig i konkurrensen. Precis som en bonde som inte har 5000 kor, satsar på småskaligt och blir en ekobonde, säger Frank Feuker.
Det viktigaste skälet var ändå det ideologiska:
–Om vi ska fortsätta att finnas efter två generationer så måste var och en ta sitt ansvar, företagare som privatperson.
Miljöcertifiering
2008 fick Camping 45 som första svenska anläggning, miljöcertifieringen Green Key.
– I Sverige var vi tidiga, men tittar du på kontinenten så är et annorlunda, i många länder har man varit tidigare.
Det är svårt att peka på en enskild insats, det handlar mer om att tänka hållbart i alla led, överallt, var kan man göra mer? Frank Feuker beskriver det som lite av en sport.
Sopsortering, kompostering, enbart av ekologiska produkter i butiken, och ständig uppmärksamhet för att hålla energiförbrukningen nere är några exempel på det dagliga hållbarhetsarbetet.
– En stor grej var att ställa om till ledbeslysning, men det som ger stora resultat är summan av alla smådelar. Vi har nytt ut våra element och satt in elmätare överallt så att gästerna själva kan mäta för att undvika onödig elförbrukning, vi har snålspolande toaletter, och vi säljer inget godis i plastpåsar, säger han och fortsätter:
– Bara för att man har fått en certifiering kan man inte lägga av, det är ett ständigt pågående arbete för att utvecklas åt rätt håll.
Kan du ge något exempel på ett stort resultat av erat arbete?
–Vi har lyckats bibehålla elförbrukningen på samma nivå trots att vi har femdubblat antalet gäster och ökat omsättning från 160 000 till drygt en miljon kronor sedan 2003.
Är hållbarhetsarbetet viktigt för gästerna?
– Ja och nej. Att jobba med hållbarhet för oss innebär att vi måste ha en större personalstyrka och att vi tar mer hand om våra gäster. Det innebär att du som gäst får bättre service än på många andra ställen, så det är nog mer därför folk kommer hit. Många gästerna har ännu inte lärt sig att sopsortera på rätt sätt, säger Frank Feuker.
Men han vet att gästerna uppskattar arbetet de gör, Camping 45 har många stamgäster och Frank Feuker och Dorothee Gebhardt får ofta och mycket positiv feedback, både direkt och i recensioner.
Lägger ni något ansvar på gästerna?
–Vi vill gärna engagera dem, men i slutändan är det alltid vi som är ansvariga. Gästerna sopsorterar men ofta blir det fel, jag kollar tunnorna varje dag och sortera efter dem. Men vi har en noggrann genomgång med varje gäst när de kommer. I stugorna och servicehuset finns miljötips där vi uppmanar dem att stänga fönstren och stänga av värmen när den inte behövs. Vi tipsar också om att vi har mjukt vatten så det räcker med två droppar diskmedel.
där vi uppmanar dem att stänga fönstren och stänga av värmen när den inte behövs. Vi säger också att vi har mjukt vatten så det räcker med två droppar diskmedel.
Det framtida målet för Frank Feuker, Dorothee Gebhardt och Camping 45 är att anläggningen ska bli klimatnegativ, vilket betyder att den ska spara mer koldioxid än vad den släpper ut.
– Det är ett stort mål, men vi vill gå framåt. Jag tror att vi har legat nära länge, men har inte kunnat bevisa det eftersom det krävs vissa verktyg som vi inte har.
Varför är det ett viktigt mål att bli klimatnegativ?
– Dels är det en kul grej, men det viktigaste är att vi tänker för framtiden, vi kan inte förbruka som vi gör idag. Vi måste komma på nya lösningar, och förbereda oss innan det införs krav. Men vi vill också vara ett gott exempel för branschen på någon som har lyckats.
– Men det ska vara noggrant genomfört och dokumenterat, annars gör det ingen nytta.
Hur tycker du att campingbranschen i övrigt står sig i hållbarhetsarbetet?
– Intresset blir större och fler anläggningar börjar jobba med det, men inte i den takt jag skulle önska. Jag skulle gärna se att vi blev mer som hotellen där det går mycket snabbare och att fler stora aktörer tar mer initiativ. Sedan skulle jag önska att vi fick en nationell arbetsgrupp som jobbade för att vi kunde få verktyg och för kunskapsutbyte.
Vilket område är den största utmaningen?
– Att skapa en medveten gäst som inte bara tycker om miljön utan som även gör det som krävs. Vi har försökt i 15 år att visa gästen hur man kan göra, men det går långsamt framåt. Hållbarhet handlar om ett samspel som kräver gemensamma insatser.