Premiärhelgen närmar sig för flera av landets nöjesparker. På flera håll har det byggts och investerats i stor skala. Både i nya attraktioner och hela områden. Gröna Lund slår upp portarna under lördagen och dragplåstret för säsongen är superattraktionen Snake.
– Snake är den mest intensiva åktur vi någonsin haft. Man åker 40 meter upp i luften i en gondol i 80 kilometer i timmen,säger vd:n Magnus Widell.
Attraktionen som är tillfällig, ligger i området där parken förbereder för en ny berg- och dalbana som ska vara färdig 2021.
– Vi behöver ett tillfälligt område under byggperioden och då krävs det att man erbjuder något nytt. Totalt har vi investerat 25 miljoner kronor i området.
Höga förväntningar
Den varma sommaren 2018 bidrog till att Gröna Lund tappade nära 50 000 besökare jämfört med året innan. Men Magnus Widell har höga förväntningar på den kommande sommarsäsongen.
– Med våra nyheter i år kommer vi att kunna locka en stor publik, säger han.
Även Liseberg öppnar till helgen och nu råder bråda dagar.
– Jag skulle säga att vi ligger bra till, men det är alltid något av ett race fram till premiären, säger Julia Vasilis, informationschef på Liseberg.
Nytt krogstråk
Liseberg har investerat cirka trettio miljoner kronor i ett nytt område inspirerats av ett danskt nöjeskvarter.
– Vi kallar det Hamnområdet, och består av restauranger, enklare matställen och barer samt möjligheter att se konserter. Det ska kännas lite som Nyhavn.
Vad har du för förväntningar på säsongen?
– Jag hoppas på vanligt svenskt sommarväder i år, det är bättre för våra besökssiffror. Och vi har aldrig haft en bättre produkt än nu när Valkyria rullar på för fullt. Så det kan inte bli annat än en fantastisk sommar.
Till skillnad mot många andra nöjesparker ser Furuvik tillbaka på en rekordsäsong 2018, då parken drog 330 000 besökare. Och nu är de hoppfulla om den kommande säsongen som inleds 18 maj.
– I fjol slog vi nytt rekord i värmen, bland annat eftersom vi erbjuder badmöjligheter. Nu hoppas jag att vi får ytterligare en fantastisk säsong och vi har alla förutsättningar för detta, sägerNina Tano, vd på Furuvik.
Vågar investera
Förra året öppnade Furuviks Havshotell och boendet hade en 96-procentig beläggning under sommaren. Framgången gör att de vågat satsa vidare, fortsätter hon.
– Årets nyhet är att vi byggt ut tivoliytan med attraktionen radiobilarna. Det är en häftig bana med ljus och skyltar och vi har 22 bilar.
Hur mycket har ni investerat inför sommaren?
– 8 miljoner för radiobilarna, sedan tillkommer en del för underhåll i övriga parken.