I september står Sverige och Göteborg värd för evenemanget med cirka 750 internationella researrangörer, medier och andra naturspecialister som besökare – Adventure Travel World Summit.
I samband med kongressen, som senast har gästat Italien, Argentina och Alaska, får ett hundratal av besökarna chansen att uppleva den svenska naturturismen på nära håll.
– Det är utvalda researrangörer samt utländska medier som National Geographic, Outdoor Magazine och Wanderlust som kommer delta i Pre Summit Adventure, säger Jenny Jonevret, projektledare för naturturism på Visit Sweden, som är en av världarna för det svenska evenemanget.
Målet är att få internationellt genomslag för den naturnära livsstilen och bredden av naturupplevelser i Sverige. Besökarna kommer ges möjligheten att besöka de flesta svenska landskapen och prova på aktiviteter som är utmärkande för dessa.
– Vi har tillsammans med de Adventure Travel Trade Association och de regionala turismorganisationerna valt ut de upplevelser som kommer visas upp under Pre Summit Adventure. Det har självklart varit viktigt för oss att alla delar av Sverige finns representerande, säger Jenny Jonevret.
Under själva kongressen ska entreprenörer kunna sitta ner med researrangörer för att skapa affärer och även få feedback på hur just deras produkt kan göras mer internationellt gångbar och exportmogen. Jenny Jonevret har höga förväntningar på Pre Summit Adventure och kongressen.
– Vi är väldigt stolta över att Sverige får vara värd för det här eventet. Tanken är att besökarna ska få upp ögonen för svenska naturnära upplevelser. Nya nätverk ska skapas och på sikt ska detta ge mer sysselsättning för våra svenska entreprenörer.