En trivsam akustik blir ett allt vanligare krav när vi går ut och äter. Detta vet inredningsarkitekterna bakom Michelin-restaurangen Frantzén, som numera är en upplevelse i sinnesintryck på tre våningar där varje rum har olika teman och stämning. Gemensamt är den medvetna ljudnivån som säkrats med hjälp av en akustiker.
– Utmaningen var att hitta en bra nivå av ljud. Är det för tyst upplevs stämningen som död och är det för högt kan man inte samtala med varken bordsgrannar eller personalen. Det är viktigt att hitta en balans så att gästerna får en härlig restaurangupplevelse, säger Ida Wanler.
På restaurang Frantzén har inredningsarkitekterna lekt med ljudet för att förstärka känslan i de olika rummen. Ida Wanler berättar att det handlar om att sätta restauranggästerna i olika stämningar när de rör sig mellan rummen, som om de vore på en resa.
– Vi valde att skapa väldigt olika energier i rummen genom musik. I loungerna är det musik som går att mingla till, i matsalen är det show och fokus på maten.
Interiörer kan fylla flera funktioner, likväl estetiska som sinnliga. På restaurang Frantzén finns akustiska undertak och akustikputs i olika färger som fyller både akustiska och estetiska funktioner. Joyn tog hjälp av en expert för att räkna och analysera ljudmiljöerna.
– Det har blivit en självklarhet i större projekt att ta in en person som kan bevaka intresset av att det ska bli en hälsosam ljudmiljö. Akustiker kan räkna på saker som efterklangstid, som vi som inredningsarkitekter inte har samma kunskap kring, säger Ida Wanler.
Hon berättar att det skett en succesiv förändring i branschen. Numera är ljudmiljön en viktig komponent redan från början när nya restauranger ska byggas och inredas.
– Tidigare var matupplevelsen det viktigaste, allt det andra var sekundärt. Nu är både vi och våra beställare medvetna om fler parabler är helt avgörande för helhetsupplevelsen.