Annons

”Värdskap i världsklass” ger lönsamt Niehku

zoom Allt började med en omöjlig dröm hos tre vänner, Clas Darvik, Jossi Lindblom (tv) och Patrik Strömsten (th). Foto: Niehku Mountain Villa
Allt började med en omöjlig dröm hos tre vänner, Clas Darvik, Jossi Lindblom (tv) och Patrik Strömsten (th). Foto: Niehku Mountain Villa
NYHETER. Många trodde att vännerna var galna när de lanserade sina planer om att öppna boutiquehotell i ruinerna av de gamla lokstallarna vid Riksgränsen.  Ett drygt år efter premiären går hotellet på plus, och har vunnit pris för Årets Innovation.
Annons

”En dröm djupt förankrad i platsens historia” med ett ”genuint värdskap i absolut världsklass”.

Med den motiveringen vann Niehku Mountain Villa utmärkelsen Årets innovation från The Awards of Swedish Lapland i förra veckan.

– Det känns omtumlande, fantastiskt och knasigt. Vi är ju fortfarande i uppstartsfasen, säger Patrik Strömsten, en av de tre delägarna.

Omöjlig dröm

”Knasigt” är kanske det ord som bäst sammanfattar projektet. Men då i positiv bemärkelse. För allt började med en omöjlig dröm hos tre vänner, byggaren och entreprenören Clas Darvik, heliskiguiden Jossi Lindblom och skidfantasten, sommelieren och ägaren av Meterologen ski lodge, Patrik Strömsten.

– Vi trodde aldrig att det ens skulle vara möjligt att bygga på den här platsen. Men, en gemensam bekant, byggaren Clas Darvik, som också var den som fick idén, såg till att det blev verklighet, säger Patrik Strömsten.

Kamp mot klockan

När bygglovet väl fanns och investerarna nappat på projektet började en kamp mot klockan. Målet var att slå upp portarna lagom till påsken 2018.

– Vi var osäkra på om vi skulle hinna in i det sista, och vågade därför inte annonsera, minns Patrik Strömsten.

Men, bygget blev färdigt precis i tid, mycket tack vare det som Patrik kallar ”Ungdomsgänget”, Clas son Axel, vännen Erik Staxäng samt branschkollegan Karl Persson. Via aktivt uppsökande spred sig ryktet om det sprillans nya hotellet snabbt och de första gästerna kunde bo in sig redan under påsken.

Välbeställda turister

Resten är historia, som man brukar säga. Utländska journalister har vallfärdat till Niehku Mountain Villa, Conde Nast hyllade hotellet på åtta helsidor och intresset från välbeställda utländska turister har bara ökat.

– Vi har, under det dryga år vi har haft öppet haft 60 procent utländska gäster och 40 procent svenska, säger Patrik Strömsten.

Trots att ägarna inte har lagt en krona i annonsspengar har gästerna strömmat dit. Och redan det första bokslutet visade vinst.

– En svag sådan, men ändå en vinst, säger Patrik Strömsten.

Äventyr med guldkant

De tre delägarna har stora visioner för framtiden. De vill visserligen behålla det lilla och genuina formatet, men de vill utveckla de aktiviteter som de erbjuder, oavsett om det handlar om vinterns heliskiturer, vandringspaketen eller att utveckla fisket. Tanken är att erbjuda gästerna det som Patrik Strömsten kallar för ”the Niehku experience”, äventyr med guldkant och det lilla extra. En erfarenhet man tar med sig hem efter semestern och upplever i minnet, gång på gång.

– Men där är vi inte riktigt än, vi vill få varenda liten detalj på plats, och håller på att utveckla olika upplevelser just nu.

När han och de övriga två delägarna fick veta att de fått utmärkelse från Swedish Lapland Visitors Board inföll sig en känsla av overklighet, precis som namnet antyder. För ”niehku” är trots allt det samiska ordet för ”dröm”.