Hotellkedjan Àr mitt uppe i en expansionsfas och har de senaste fem Ären fördubblat antalet hotell till nÀra 30.
För Besöksliv berÀttar hotellets verksamhetschef Andras Holczer om planerna.
â Vi Ă€r redan starka i VĂ€steuropa och nĂ€sta logiska steg för oss Ă€r att expandera vĂ„r nĂ€rvaro i norra Europa. Vi tror att vĂ„r produkt kommer att passa den nordiska smaken.
Ett hotell finns redan i Köpenhamn, Urban House, som Àr ett trendigt budgethotell.
â Vi har testat marknaden nu och Ă€r redo att rulla ut i Sverige, Norge och Finland, sĂ€ger Andras Holczer.
Varför Àr Sverige en intressant marknad för Meininger?
âSverige Ă€r den kulturella och ekonomiska hubben I Skandinavien dĂ€r vi ser en stor potential.
Hur mÄnga hotell planerar ni för i nulÀget?
âDet Ă€r svĂ„rt att sĂ€ga i det hĂ€r skedet, men vi tror pĂ„ tre i Stockholm och runt tvĂ„ i Göteborg till att börja med.
Hur mÄnga rum har varje hotell?
â VĂ„r optimala storlek Ă€r pĂ„ 150 rum, men vĂ„rt koncept passar för mellan 100 och 300 rum. Vi Ă€r ocksĂ„ flexibla nĂ€r det kommer till teknisk standard.
Vad har ni för standard och vilken mÄlgrupp vÀnder ni er till?
â Meininger Ă€r ten hybrid mellan hotell och vandrarhem. Vi erbjuder kunder bĂ„de möjligheten att boka och dela rum med andra, eller boka ett vanligt hotellrum. DĂ€rav vĂ€nder vi oss till dem som reser bĂ„de i jobb och för nöje.
NÀr öppnar ni erat första hotell i Sverige?
â Vi har just börjat scanna marknaden efter fastigheter och skulle gĂ€rna öppna sĂ„ snart som möjligt. Men Ă€r man realistisk sĂ„ blir det tidigast om tre Ă„r, sĂ€ger Andras Holczer