Efter trenden med närodlat växer nu intresset för egenodlat bland landets kockar. På Nääs Fabriker, nordost om Göteborg, började kockarna odla örter i en pallkrage utanför köksfönstret för ett par år sedan. I år har odlingen utökats med både växthus, biodling och frilandsodlingar.
– Vi har planterat bland annat fläder, blåbär och ramslök. Vi testar oss fram och utforskar vad det finns för möjligheter, säger Linda Pettersson, vd.
Enligt henne finns det flera vinster med odlingarna.
– Det är vackert och roligt för personalen, dessutom gör det att vi slipper köpa örter som fraktas långt.
För snart två år sedan nyöppnade det gamla bomullsspinneriet från 1800-talet efter en omfattande renovering. Den inkluderade bland annat 24 nya hotellrum, men också en medveten utveckling av destinationen för att locka nya målgrupper. Vid den närliggande sjön byggdes ett nytt badhus och de gamla fabrikslokalerna fylldes med nya butiker och aktiviteter.
– Vi har gjort undersökningar för att ta reda på vad besökarna förknippar med Nääs Fabriker. För några år sedan förknippades vi med fina byggnader och senast var det god mat, bra service och bra evenemang. Det var ett bra kvitto på att vi har lyckats fylla platsen med innehåll. Jag tror att många vill ha en större reseupplevelse i dag.
Vad händer hos er i sommar?
– Efter midsommar byter vi om till sommarkostym vilket innebär att vi blir mer av ett privathotell. Vi kommer blad annat köra grillbuffé och flera evenemang under sommaren.
Under sommaren erbjuds ”hop-on hop-off”-turer med båt mellan Nääs slott och Floda och varje lördag arrangeras ”Lördag på Nääs Fabriker”, en dag med extra festlig inramning. Den 8 juni blir det regnbågstema på dagen.
– Då kommer man kunna göra pärlarmband och därigenom skänka pengar till Regnbågsfonden. Dessutom blir det gratis popcorn, prideflaggor och ballonger i regnbågens färger. Vi tycker att det är ett viktigt område att belysa.
Vad betyder sommarsäsongen för er?
– För fem, sex år sedan var det ganska dött, men sedan dess har vi jobbat mycket med destinationsutveckling och numera är det en av de mest besökta tiderna på året. Vi har visat att vi är mer än bara ett hotell och att det finns mycket att göra här, som historiska vandringar. Det har utvecklat privatmarknaden något enormt.
I maj utsågs ni till Årets Nytänkare av Svenska Mötespriset för att ni erbjuder språkundervisning till era anställda. Hur kändes det?
– Det var väldigt roligt eftersom det är något som ligger oss varmt om hjärtat. Det var vår hotelldirektör Kristina Christofferson som tog initiativ till projektet. Vi hyr in en SFI-lärare och erbjuder samtliga medarbetare med utländsk bakgrund språklektioner en eftermiddag i veckan. Vi märker att vår personal mår väldigt bra av det. De blir stolta när de blir bättre på svenska, dessutom gör det att de kan göra fler arbetsuppgifter. Det är fantastiskt både för personalen och företaget. Vi hoppas att det kan inspirera andra.
– Det började som en idé som vi bestämde oss för att testa och som växte till något större än vi hade tänkt från början. Vi jobbar mycket så här, med att utforska nya områden och se hur det går. Det är likadant med odlingen.