Nugging är numera ett etablerat ord som betyder att man gör det enkelt för någon att göra vissa val. Det är också denna term som Stockholms största hotell, Clarion Signs vd, använder för att beskriva företagets hållbarhetsarbete.
– Vi håller på att nudga mot hållbarhet, och vi gör det inom olika områden, säger vd Henrik Berghult.
Det senaste steget i arbetet är det att byta ut menyerna i hotellets restaurang Kitchen & Table Norrmalm för att de ska vara mindre miljöbelastande. Menyerna är framtagna baserat på Lancet-rapporten som publicerades tidigare i år, och inspirerade av EAT Forum.
Initiativet manifesteras genom att restaurangens kreative chef och frontfigur Marcus Samuelsson, i nästa vecka bjuder in till en ”Green Table Dinner”.
– Vi arrangerar middagen detta inför EAT-konferensen som äger rum i nästa vecka. Därefter ska vi byta menyn fyra gånger per år. Vårt nya menysystem är inte en engångsgrej, det är ett paradigmskifte, och Green Table Dinner gör vi för att uppmärksamma detta, säger Henrik Berghult.
Varför är detta arbetet viktig för Clarion Sign?
– Vi ligger nära Stordalen Foundation och EAT, så det är naturligt att vi hela tiden tittar på hur vi kan hjälpa våra gäster att göra hållbara val och erbjuda dem hållbara upplevelser.
Vad kan ni mer erbjuda?
– Vi har nyligen lanserat vår takbar som inte bara är plastrensad, men där personalen också tänker hållbart och tar tillvara på alla råvaror. Vi har solceller på taket, fair trade-märkt frukostmat, och gymmaskiner som genererar mer ström ju mer du använder dem. Så det var helt givet att även byta ut menyerna, säger Henrik Berghult.
Nordic Choice jobbar med hållbarhet på olika nivåer; inom koncernen, inom hotellkedjan Clarion, men också på individuell verksamhetsnivå.
Vad är det som driver dig till detta som vd för Clarion Sign?
– Har man barn själv vill man lämna efter sig en så bra värld som möjligt, men tittar man affärsmässigt så råder det inget tvivel om att gästerna i högre utsträckning efterfrågar hotell som gör medvetna val. En tredje aspekt ät att de som jobbar här vill kunna stå för varumärket och vara stolta över sin arbetsgivare.
Ja, hur viktigt är det egentligen när det kommer till att attrahera personal?
– Det är bara två veckor sedan jag satt i en intervju och fick frågan vad vi gör för miljön, det var en 80-talist och det var för henne den mest naturliga fråga att ställa. Det kändes jättebra att kunna svara på det.
Var ser du störst förbättringspotential på just ditt hotell?
– Det största är energi och vattenförbrukning där vi gör och kan göra mycket. Vi är Sveriges näst största hotell så vårt avtryck blir ju väldigt stort, därför är det som Bamse säger, desto viktigare att vara snäll. Så för oss är det viktiga att vi går först och leder utvecklingen.
För tre år sedan införde ni att man kan välja bort städning av sina rum, hur har detta tagits emot av gästerna?
– Från svenska gäster har vi fått ett otroligt positivt gensvar, de internationella gästerna ifrågasätter lite mer varför rummen inte städas. Det vi ser är att skandinaver generellt är väldigt medvetna.
Vad hoppas du på med lanseringen av den nya menyn?
– Jag hoppas att gästerna ska uppskatta de val vi har gjort med mindre socker, omättade fetter, nötter och baljväxter, och att det lockar fler att komma hit och prova vår mat.