Jobbentrén var ett av de företag som talade under Järvaveckan i början av juni. Det sociala företagets affärsidé går ut på att hjälpa andra företag att hitta och anställa kompetens bland nyanlända, och därmed bidra till ökad integration i samhället.
7 av 10 jobb förmedlas i normala fall av kontakter, men som nyanländ är det ont om ingångar in i företag.
– Det är dåligt för de nyanlända, men också för arbetsgivare som missar kompetens. Vi hjälper företagen att nå nya målgrupper, säger Andréa Ahlénius.
Sedan starten hösten 2016 har Jobbentrén fått ut över 90 nyanlända i arbete, och 86 procent är ”lyckade” rekryteringar, det vill säga anställningarna som har varat under minst ett år. Andréa Ahlénius förklarar statistiken med att Jobbentrén är med under hela första året av den nya anställningen.
– Det finns många som hjälper till att coachar folk ut i jobb, men hos oss följer coachen med under hela första året på nya jobbet. Coachen hjälper personen att utvecklas på jobbet och integreras i samhället. Vi går igenom rättigheter och skyldigheter, anställningsavtal och kulturella skillnader, bland annat. Vi coachar och stöttar arbetsgivaren också.
Över 80 procent av anställningarna har hamnat inom besöksnäringen, där båda grundarna Andrea Ahlenius och hennes bror Mark Ahlenius har sina bakgrunder.
– Vi är specialister inom service, och de flesta jobb är inom hotell och restaurang. Där finns det ett jättestort behov av personal. Eftersom vi själva har jobbat som kockar har vi också en stor förståelse för den branschen.
Anställningarna rör framför allt arbetsuppgifter med lägre kompetenskrav, som diskare och köksbiträden, men Jobbentrén har också bland annat hjälpt till att anställa en kock till ett 5-stjärnigt hotell.
– Många i den här målgruppen vill jobba inom besöksnäringen och det finns fantastiska arbetsgivare med duktig personal som kan lära upp nya. Genom att ta in personer som ser en framtid i branschen, och som man kan lära upp, så har man en mer långsiktig kompetensförsörjning.
The Winery Hotel i Stockholm är ett av de företag i besöksnäringen som nyligen har förstärkt personalstyrkan via Jobbentrén. I februari anställdes Fifi Olelh Vonga från Kongo som kombinerad diskare och städare.
– Det var en smidig lösning just eftersom vi fick hjälp med urvalsprocessen. Det känns också bra att anställa en nyanländ, säger hotellchefen Lina Eriksson.
Hon tycker att Fifi Olelh Vonga har kommit in snabbt i jobbuppgifterna och också som en i gänget på hotellet.
– Fifi Olelh Vonga har utvecklat språket snabbt, delvis på grund av hon har backup från Jobbentrén, de får ju tillgång till en app som de lär sig språket med. Hon får också hjälp av sin coach, både vad gäller språket och andra frågor. De har bland annat gått igenom vår personalhandbok.
Lina Eriksson säger att hon med stor sannolikhet kommer att anställa via Jobbentrén igen.
– Vi har redan sagt att om de skulle komma över kockar skulle det vara intressant för oss. Vi jobbar mot en internationell marknad och för oss är det självklart att ha en internationell personalstyrka.