Annons

Ett ja till Vinter-OS 2026 högvinst för besöksnäringen

zoom Foto: Colourbox
Foto: Colourbox
NYHETER. Om några timmar väntas beskedet om Sverige får arrangera Vinter-OS och Paralympics 2026. I besöksnäringen är förväntningarna höga på ett ja.
Annons

Klockan 18 idag avgörs det om valet blir Stockholm och Åre som arrangör för Vinter-OS och Paralympics 2026 – besöksnäringen och övrigt näringsliv håller tummarna. Martin Söderström, tillväxtchef i Åre kommun, säger till TT att ett OS både kan lyfta det lokala näringslivet och generera en ökad inflyttning.

– Dessutom är magnituden av ett OS så enorm att jag är övertygad om att besöksnäringen, som vi lever mycket av, kommer gynnas i det långa perspektivet, säger han till TT.

Svårslagen synlighet

Även Therese Sjölundh, vd för Åre Destination, som är en samverkansplattform för utvecklingen av Åre som en året-runt-destination, har höga förväntningar.

– Det är svårt att få till den sortens synlighet internationellt på ett annat sätt. Sedan vet vi av erfarenhet, vi har ju arrangerat VM 1954, 2007 och 2019, att tiden fram till ett stort evenemang är viktig.

Hur då?

– Dels som en samlande kraft för byn, men också för den infrastrukturella utveckling som förväntas ske, och som får effekt långt efter. Vi vet också att intresset för Åre ökar såväl innan som efter – och vi hoppas att besökarna blir återkommande hos oss.

Daniella Waldfogel är näringspolitisk chef för Stockholms Handelskammare och hon väntar spänt på kvällens besked.

– Vi ser jättemycket fram emot kvällen. Jag är övertygad om att ett OS kan ge en rejäl skjuts för besöksnäringen vad gäller nya investeringar och arbetstillfällen. Evenemanget kan ge ringar på vattnet och då gäller det att jobba aktivt, bland annat genom att marknadsföra Stockholms och Åres styrkor – natur och kultur.

Vad skulle ett OS kunna betyda kort- och långsiktigt för besöksnäringen?

– På kort sikt handlar det om nya besökare till de platser som syns i ett OS-sammanhang. På längre sikt beräknas detta skapa besöksströmmar även till andra delar av Sverige, så jag ser positiva effekter för hela landet.

Visit Swedens vd Ewa Lagerqvist tror att ett OS kan stärka bilden av Sverige utomlands.

– Visit Swedens uppdrag är att löpande kommunicera om Sverige som resmål utomlands, och om vi får ett vinter-OS till Sverige kan det bli en fin anledning att lyfta fram Sverige som vinter- och sportdestination.