Annons

Fjolårets värmebölja fick fler att hemmasemestra

zoom Både SCRs medlemmar och STF har märkt av en ökad<br />
 efterfrågan från svenska sommargäster. Foto: Klara Elmquist, SCR
Både SCRs medlemmar och STF har märkt av en ökad
efterfrågan från svenska sommargäster.
Foto: Klara Elmquist, SCR
NYHETER. Den växande trenden att semestra på hemmaplan har gett positiva resultat för besöksnäringen. ”Bokningarna ökade med 20 procent jämfört med ifjol”, säger Ingela Lundkvist på campingkedjan Nordic Camping & Resort och First Camp.
Annons

Trenden att stanna i Sverige på semestern nådde nya nivåer i sommar, visar siffror från några av besöksnäringens aktörer. Enligt Svenska Turistföreningen, som lanserade begreppet ”Svemester” i en kampanj i våras, ökade bokningarna i slutet av juli med 18 procent jämfört med förra året.

– Det är helt fantastiska siffror. Förutom att folk bokar på svenska anläggningar så delar man med sig av upplevelserna i sociala medier – på Instagram finns över 15 000 bilder med hashtaggen ”Svemester”, säger Maria Ros Jernberg, vice generalsekreterare på STF.

Utvecklingen drivs på av flera faktorer, menar Maria Ros Jernberg. Hon pekar bland annat på värmeböljan förra sommaren, som gjorde att fler hoppades på en ännu en strålande sommar i år.

– Sedan har medvetenheten kring klimatfrågan ökat, vi får många frågor om hur man kan resa klimatsmart. Jag tycker också att vi bör tacka Greta Thunberg, hon har lyft upp klimatfrågan på agendan.

SCR Svensk Camping har fört en dialog med sina medlemmar och de känner av det ökade trycket från svenska gäster.

– De campingplatser vi pratat med har slagit besöksrekord. Många säger att de varit fullbokade och att gästerna bokat tidigare än vanligt. Med större intäkter vågar de investera i sina verksamheter och det är mycket positivt, säger Eva Svärd, marknadsansvarig på SCR Svensk Camping.

För Nordic Camping & Resort och First Camp, som äger 40 campingplatser, har bokningsläget ökat ordentligt.

– Det har ökat med upp till 20 procent jämfört med ifjol. Vi såg tidigt att efterfrågan inför sommaren var stor, redan i januari kunde vi läsa av att söktrycket på vår hemsida var högt, säger Ingela Lundkvist, kommersiell chef på Nordic Camping & Resort och First Camp.

Vad betyder ökningen för er?

– Den betyder mycket, ökningen ger oss ett överskott som vi kan investera i våra anläggningar. Som ett exempel har vår camping i Råå Vallar i Helsingborg fått nytt servicehus och ett system som gör det enklare för gästerna att checka in och undvika köer.