Swedish Lapland har som många andra svenska destinationer, målet att fördubbla omsättningen till 2020. Ett sätt att få ut fler kronor per gästnatt har varit att satsa på export till den internationella marknaden och på att få gäster att spendera mer väl på plats.
2018 omsatte besöksnäringen inom destinationen Swedish Lapland drygt 7 miljarder kronor, en ökning med 6 procent från föregående år enligt TEM®, turistekonomisk modell. En besökare spenderade en besökare i snitt 1800 kronor per dag på olika inköp på destinationen, en ökning på 39 procent över de tre senaste åren. Under samma period har antalet gästnätter ökat med 10 procent.
– Omsättningsökningen är en viktig hållbar utveckling för näringen. Vår strategi är att varje gäst som kommer ska stanna längre och spendera mer, för att minska avtrycket på miljön. Istället för att satsa på stor volymturism där man inte betalar så mycket vill vi försöka få hit de som vill resa mer och lämna mer pengar efter sig.
Vad beror den positiva utvecklingen på konkret?
– Att vi har fått fler internationella besökare som generellt spenderar mer än de inhemska. Sedan har det skett en enorm utveckling från de lokala entreprenörernas håll när det kommer till att paketera och sälja upplevelserna i regionen, säger Erika Mattsson.
Kan du ge något exempel?
– Ta norrskenet, en gratis naturupplevelse, men som paketeras på flera olika sätt: du kan göra en norrskenstur med liftar, eller med hundspann, eller du kan ta en fototur med norrsken. Du gör härmed upplevelsen till en aktivitet som du kan ta betalt för.
Paketeringen ger också ett viktigt mervärde till själva huvudattraktionen, tillägger hon.
– Är det så att du inte har fått se norrskenet så starkt som du hade hoppats, så har du ändå fått en upplevelse. Det är så vi har tänkt när vi har blivit bättre på att paketera vår främsta resurs och turistattraktion: naturen.
De senaste tio åren har besöksnäringen fördubblats i Swedish Lapland med nyetablerat företagande, ökad sysselsättning och fler skatteintäkter som följd. Idag räknas besöksnäringen som en av regionens mest snabbväxande basnäringar.
– I grund och botten handlar det vi gör om att skapa fler arbetstillfällen, vilket vi kan göra om vi ökar omsättningen i hela regionen, inte bara i städerna, säger Erika Mattsson.
Högsäsong för destination Lapland är vinter och sommar, vad gör ni för att förlänga säsongen inpå hösten?
– Vi jobbar aktivt med att förlänga säsongen inpå hösten, vi har färgerna, maten, skördetiden och norrskenet som börjar visa sig. Här samarbetar vi med Norge och Finland för att marknadsföra ”Arctic autumn”, för att öka lönsamheten ytterligare för företagen.
Nästa år är det 2020 – når ni omsättningsmålet?
– Vi behöver få in 550 Mkr per år i två år, det är inte orimligt. Sedan handlar det om omvärldstrender och förutsättningar för företag att växa regionalt, om tillgänglighet för transporter och om markanvändning för att kunna fortsätta att utvecklas.