1647 lät skräddarmästaren Frantz Bock bygga en fastighet i Mariagränd vid Slussen i Stockholm. Sedan slutet av 1800-talet har det drivits hotell i huset, senast under namnet Hotell Anno 1647. För tre år sedan togs det över av familjen Pettersson från Vadstena, som nu håller på att totalrenovera och utöka hotellet med 27 nya rum. I samband med nystarten byter hotellet namn – till Hotel Frantz – och sätter därmed åter skräddarmästare Frantz i rampljuset.
– Vi har byggt hela konceptet kring Frantz, både när det gäller rummen och servicen, säger hotellchefen Ellen Pettersson. Det ska kännas skräddarsytt och utvalt hela vägen. Vi kommer till exempel att jobba med Chokladfabriken, som ligger i närheten, och personalkläder från Samsøe & Samsøe, vilket gör att vi kan skicka gäster som gillar våra kläder till deras butik uppför backen.
Ellen Pettersson är ansvarig för det operativa, medan pappa Bengt Pettersson ansvarar för nybygget. Familjen har drivit hotell i över 30 år, senast tre hotell i Linköping som sedan såldes till Choice Hotels, och lyfter gärna fram det sällsynta i ett familjedrivet Stockholmshotell.
– Särskilt i Stockholm är det de stora kedjorna som dominerar, säger Ellen Pettersson. Vi tillhör Best Western, men det är en kedja som satsar på personliga hotell och som är på väg åt rätt håll. Jag tror många söker annorlunda hotell i dag och är beredda att betala extra för det.
Ellen själv ”växte upp i en kastrull på hotell” och säger att det är en dröm att få vara med och skapa ett nytt koncept från start. Men också en utmaning.
– Vi kommer behöva anställa 10–15 personer och det är en utmanande och pågående process. Vi tänker långsiktigt och är noga med att det blir rätt person på rätt plats.
Det nya hotellet ska rymma 48 rum och de första 25 ska stå klara till nyöppningen den 1 oktober, tillsammans med en ny restaurang och bar. Nästa vår tillkommer resterande rum och en innergård.
Kommer ni att ändra målgrupp i och med nyöppningen?
– Vi vill vara ett tillgängligt hotell för alla, Frantz ska vara en kul plats som lockar både internationella gäster och Söderbor, men i och med att det blir en annan prisbild blir det nog så naturligt.