Efterfrågan har ökat till Yrkesakademin på fristående kurser i till exempel affärsekonomi, juridik, digital marknadsföring och hållbar utveckling, som riktar sig specifikt till besöksnäringen.
– Många i branschen har kunskapsluckor eller behöver utveckla sin kompetens, men vill inte sätta sig på ett tvåårigt program, förklarar Lena Flodin, utbildningschef på Yrkesakademin.
Den webbaserade kursen i affärsekonomi är ett test, faller den väl ut och om intresset är tillräckligt stort, är planen att fortsätta med fler moduler inom samma utbildningsområde.
Kursen innehåller bland annat affärsekonomi och budgetarbete, för att ytterst kunna förbättra sin verksamhet och förstå de ekonomiska flödena och hur saker och ting påverkar varandra.
– Ambitionen är att vi ska utveckla fler moduler inom ekonomi, som revenue management, men även inom andra efterfrågade områden för besöksnäringen, men vi är inte riktigt där ännu, säger Lena Flodin.
Fördelarna med att utbildningen är webbaserad är att alla kan delta, oavsett var man befinner sig geografiskt. Deltagaren behöver inte förflytta sig fysisk till en utbildningslokal, vilket sparar tid och eventuellt produktionsbortfall.
– Samtidigt får man den interaktiva biten med lärare och kurskamrater i det digitala forumet – en motsvarighet till Skype.
Utbildningen startar den 26 september, hur har intresset sett ut?
– Det har trillat in runt tio ansökningar från olika delar av landet, bland annat Umeå, Helsingborg och Stockholm. VI har plats för 25 elever och hoppas kunna fylla kursen. Framför allt är det roligt att se att det är olika branscher från besöksnäringen som har visat intresse.
Ni erbjuder även strategiska längre utbildningar inom ramen för Yrkeshögskolan, hur har intresset för dem sett ut inför höstterminen?
– De flesta är fulla; ”Affärsutvecklare inom besöksnäring” på Gotland, i Dalarna, en på Höga kusten och en i Åre. På vår hotellutbildning Hotel supervisor i Dalarna däremot, med start 5 september, har vi flera platser kvar.