– Vi satte ett långsiktigt mål, att 2020 nå en miljardomsättning. Det är otroligt häftigt att vi redan 2018 nått dit, säger Jenny Hellman, Visit Luleås vd.
Vad är bakgrunden till den starka tillväxten?
– Bland annat ett ökat intresse från globala resenärer som vill utforska och uppleva vår arktiska vardag i regionen Swedish Lapland. Där är Luleå en hub med flygplats, hög hotellstandard, whiteguide-listade restauranger, shopping och med naturnära upplevelser runt knuten.
– Vi har även vuxit som mötesstad och allt fler väljer att förlägga sin konferens eller kongress här. Med ett stort och växande hotellutbud kan vi konkurrera med andra större städer, säger säger Jenny Hellman.
Hur har besöksnäringsföretagen själva jobbat konkret för att öka omsättningen?
– Vi har senaste åren kraftsamlat i regionen för få fler företag exportmogna. Företagen har därför erbjudits utbildning inom produkt- och affärsutveckling som t ex paketering och kalkylering, digital kommunikation och värdskap.
– Vi har även genomfört press- och visningsresor över destinationsgränser för att visa upp regionens samlade utbud. För företagen har detta inneburit att de utvecklat fler köpbara upplevelser och funnit nya säljkanaler vilket har genererat fler bokningar och fler gäster. Företagens vilja att växa har också lett till nya samarbeten för att ytterligare stärka destinationens utbud. Detta har varit möjligt tack vare pågående regionala strukturfondsprojektet Business Capacity Development in Swedish Lapland.
Har ni från Visit Luleå samordnat besöksnäringen på något sätt för att nå målet?
– Tillsammans med våra medlemsföretag har vi arbetat långsiktig och strategisk för att skapa nya reseanledningar som bidrar till tillväxt hos besöksnäringens företag. Vi har även synliggjort destinationens erbjudanden och kapacitet, både på nationella och internationella marknader.
När satte ni målet att besöksnäringen skulle omsätta en miljard år 2020?
– 2015, och siktade då högt med miljardomsättning 2020. Tillväxten har under åren varit över förväntan och vi har därför kunnat nå målet redan 2018.
Ni nådde målet innan, hur känns det?
– Det känns fantastiskt! Ett kvitto på att företagen satsat rätt och att vårt gemensamma fokuserade arbete har gett resultat.
Vad är nästa mål – vad gör ni och besöksnäringen framåt?
– Vi fortsätter vårt arbete på den inslagna linjen. Det betyder fortsatt nära samverkan med näringslivet, Luleå kommun och regionen. Vi kommer även att jobba ännu mer med forskning och utbildning i samarbete med Luleå tekniska universitet, RISE Interactive, Handelsrådet med flera. Detta för att utveckla innovation och kunskap inom branschen.
Med en fortsatt tillväxt i samma takt skulle vi nå en omsättning på 2 miljarder 2025. Följer vi istället rikets tillväxttakt når vi 2025 omsättningen 1,2 miljarder.