När de svenska skidanläggningarna summerar den gångna vintern visar den på ett nytt rekordår. Totalt såldes liftkort för 1,7 miljarder kronor, en ökning med två procent jämfört med den föregående vintern som då var rekord, skriver SLAO, (Sveriges Skidanläggningars Organisation) i sin årliga branschrapport.
Framtidstron är stark i branschen, enligt SLAOs rapport, vilket inte minst öppningen av Idre Himmelfjäll, – den första stora skidanläggningen i Sverige på 30 år, – pekar på.
– Svenskarna fortsätter att älska skidåkning, precis som vi har gjort i generationer. Nya trender som bidrog till vinterns starka resultat är hemestern, det vill säga att semestra på hemmaplan men också att skidåkning numera berättigar till friskvårdsbidrag, säger Titti Rodling, vd för SLAO i en kommentar.
Starkt investeringsvilja
Stora investeringar gjordes under förra säsongen, – totalt investerades 478 miljoner kronor, varav 294 i liftbyggen i Järvsö, Stöten, Romme och Skistar Sälen. 184 miljoner satsades på modernisering av snösystem och uppgradering av nedfarter.
Stöten är en av de anläggningar som har gjort stora investeringar och var också den som ökade försäljningen mest, med 15,23 procent (se tabell nedan). Läs om Stötens investeringar här.
Under kommande säsong väntas investeringarna bli ännu större, totalt 543 miljoner kronor. Pengarna ska gå till fler nedfarter och mer energieffektiva snösystem.
Omsättning 2018/2019 för Sveriges största skidanläggningar. Ökning i procent inom parentes.
Skistar Sälen (Lindvallen Tandådalen Hundfjället) 381 152 000 (2,10)
Skistar Åre 307 691 000 (2,63)
Skistar Vemdalen 174 754 000 (7,54)
Romme Alpin 92 096 (2,10)
Branäs 90 600 000 (4,26)
Idre Fjäll 81 011 000 (4,55)
Stöten 61 434 000 (15,23)
Kläppen 58 559 385 (0,23)
Hemavan/Tärnaby 42 117 300 (0,33)
Kungsberget 40 900 000 (0,60)
Järvsö 34 362 000 (12,92)
Tänndalen 32 400 000 (1,25)
Ramundberget 31 678 472 (8,98)
Lofsdalen 25 693 207 (3,74)
Orsa Grönklitt 20 577 801 (0,38)
Ladda ned SLAOs branschrapport HÄR.