Annons

Ökat intresse för Årets sommarjobbare

zoom Alva Hansson, Emil Åbom och Maja Svensson blev Årets sommarjobbare. Foto: Årets sommarjobbare
Alva Hansson, Emil Åbom och Maja Svensson blev Årets sommarjobbare. Foto: Årets sommarjobbare
NYHETER. Tävlingen Årets sommarjobbare är avgjord. Initiativtagare Fredrik Åström är nöjd över att antalet nomineringar ökade med 30 procent i årets upplaga, men vill gärna se ett ännu större engagemang från branschen.
Annons

Tre glada sommarjobbare i har utsetts till Årets sommarjobbare och får åka på utbildning för att få inspiration och öka motivationen att fortsätta inom besöksnäringen.

Det var Alva Hansson, 18 år från Gullmarsstrand Hotell och Konferens, Fiskebäckskil, Emil Åbom, 20 år från Clarion Collection Hotel Bolinder Munktell, Eskilstuna och Maja Svensson, 19 år från The Townhouse, Borås som får ett stipendium från Swiss Education Group på en tvåveckors Summer Camp för att ytterligare stärka sina kunskaper i yrket.

– Det känns jättekul att vinna priset. Det är ett väldigt varierande yrke, den ena dagen är inte den andra lik. Det händer alltid någonting nytt och det tycker jag är väldigt roligt, säger Emil Åbom, från Clarion Collection Hotel Bolinder Munktell.

Det är andra året tävlingen arrangeras för att lyfta medarbetare inom besöksnäringen. Nomineringarna var 30 procent fler i år än i fjol.

– Vi fick in runt 50 nomineringar, säger initiativtagare Fredrik Åström, vd för Svenska Kulturpärlor.

Men Fredrik Åström tycker att tävlingen har ännu större potential.

– Jag skulle gärna ha 250 nomineringar, det måste finnas tusentals sommarjobbare därute som förtjänar en nominering, och jag tycker att det kunde finnas ett större gensvar från branschen för att lyfta fram sin personal.

Varför var inte gensvaret större tror du?

– Man är så fokuserad på sin bransch och sitt jobb här och nu att man har svårt att se det långsiktigt. Det är fantastiska priser de får så det är något som är värt att sträva efter.

Uttagningen av vinnarna går till så att en jury med 20 representanter från besöksnäringen går igenom de motiveringar som har skickats in av arbetsgivarna.

De är andra året ni genomför tävlingen, vilket är det långsiktiga målet?

– Förhoppningen är att fler inom besöksnäringen ska engagera sig, – som leverantörer, grossister, Visita och HRF, – för att tävlingen ska kunna växa. Syftet är både att uppmärksamma människorna, branschen och höja kompetensen inom näringen. Vi vill förmedla att det är en spännande bransch att jobba i, att vidareutbilda sig i och växa i, säger Fredrik Åström.