Scandinavian Mountains Airport med planerad invigning den 22 december är en miljardsatsning i Sveriges största skidort Sälen. Att flygplatsen är angelägen för branschen avspeglas i ägarbilden, där företagen bakom skidanläggningarna finns med. Största delägare är börsnoterade Skistar som driver anläggningarna i Hundfjället, Högfjället, Lindvallen och Tandådalen.
Stora investeringar
Förväntningarna märks också i besöksnäringens satsningar inför öppnandet av flygplatsen. Sedan 2010 har 3,3 miljarder investerats i området och de kommande tio åren väntas investeringar på ytterligare 4,8 miljarder, enligt Anders Bjernulf, kommunikationsansvarig hos Scandinavian Mountains Airport. Han räknar med 150 nya jobb som en direkt följd av att flygplatsen invigs och totalt 1 500 på tio års sikt, men betonar att det rör sig om osäkra uppskattningar.
För att driva själva flygplatsen krävs 20–25 personer samtidigt som ytterligare folk behövs inom busstrafik, biluthyrning och andra transporter. Kring flygplatsen kan det bli 500 nya jobb när planerna på ett köpcentrum förverkligas. Ursprungligen skulle det ha står klart till flygplatsinvigningen men senarelades.
– Planerna på ett köpcentrum finns kvar och det arbetet fortsätter, säger Anders Bjernulf.
Ökning på sikt
Jobben inom besöksnäringen skapas ute på skidanläggningarna. Ett exempel är Kläppen som utökar antalet bäddar i år, vilket gör att ytterligare runt 15 personer behöver anställas till årets säsong. Nästa säsong öppnar ett nytt skidområde, vilket gör att ett tiotal personer till behöver tas in för att sköta liftar och pister. Dessutom etableras en ny restaurang där det behövs 15–20 personer.
Men Kläppens vd Gustav Eriksson, ser ännu ingen direkt koppling mellan flygplatsen och skidanläggningens investeringar och de nya jobben.
– I år ser vi ingen direkt effekt, det är fortfarande för tidigt och antal flygrutter är än så länge i startgroparna. Första året är det ju inte så stora volymer vi talar om men det kommer byggas upp på sikt, säger han.
Första säsongen kommer flygplatsen enbart att vara öppen tre dagar i veckan. Förklaringen är att det så här långt bara är två flygbolag – SAS och BRA – som har reguljära direktlinjer.
Det beror i sin tur på att flygplatsen fick den internationella koden (SCR) godkänd först i början av sommaren. Därmed var det för sent för många flygbolag att lägga in den i sina rutter, enligt Scandinavian Mountains Airports vd Gunnar Lenman. Han räknar med att fler flygbolag kommer att trafikera sträckan framöver.
– Vi har ett flertal flygbolag som är intresserade men det blir först till nästa säsong, säger han.
Detta är ett utdrag ur en längre artikeln om Scandinavian Mountains Airport som finns med i senaste numret av magasinet Besöksliv.