Årets 351 000 besökare är 30 000 fler än 2018, som stod för den tidigare toppnoteringen.
– Det känns bra. Jag minns fortfarande de diskussioner vi hade da vi planerade första halloweensäsongen – det fanns mycket skepsis både i och utanför bolaget. Många trodde inte att halloween ville fungera i Sverige – eller på Liseberg, säger vd Andreas Andersen.
Var det någon eller några enskilda faktorer som gjorde att ni drog extra mycket folk i år?
– Det är lite svårt att säga. Vädret var faktisk inte speciellt bra. Jag tror att säsongen har börjat ”sätta sig” på marknaden och allt fler vet om att vi har öppet.
Det var inte bara gästantalet som ökade i år, utan även omsättningen – från 90 till 100 miljoner kronor jämfört med föregående år.
– Vi har egentligen inte gjort någonting för att öka försäljningen, men gästerna har åkt mer i år än tidigare.
Men årets halloween hade fler skräckhus än någonsin och totalt 38 öppna attraktioner. En personalstyrka på totalt 1200 personer jobbade med årets upplaga av Halloween på Liseberg.
Vad betyder halloween för nöjesparkens helår?
– Den gör oss mindre säsongsberoende. De senaste fem åren har våra besökssiffror på året stort sett varit konstanta – men siffrorna har varierat mycket mellan säsongerna. En dålig sommar har kanske följts av en bra halloween eller Jul på Liseberg – eller tvärt om. Siffrorna jämnar ut sig liksom, vilket skapar en robusthet för en säsongsverksamhet som vår.
Även om Liseberg aldrig kommer att bli en året runt-verksamhet fullt ut, så är hotellet och vattenparkssatsningen som ligger i planerna och som ska stå klara 2023 ytterligare steg som kommer att göra parken mindre säsongsberoende, förklarar Andreas Andersen.
Snart drar ni igång förberedelserna inför jul – hur ser prognoserna ut för Jul på Liseberg?
– Det är svårt att säga. Julbordsbokningen ser väldigt bra ut, men Julen är – som alltid – mycket väderberoende.