Nya kedjan First Camp är ett resultat av sammanslagningen av kedjorna First Camp och Nordic Camping Resort, en affär som Besöksliv tididgare har rapporterat om.
Det gemensamma namn och varumärke som de tidigare två kedjorna ska verka under blir First Camp och omfattar totalt 40 campinganläggningar. Gemensamma digitala plattformar för bokningar och information ska göra det lättare att campa med First Camp.
–Besöksnäringen har i hög grad professionaliserats senaste åren, och nu är det dags för oss att göra även campingupplevelsen helgjuten. Från en smidig bokning, till en fantastisk upplevelse på plats, säger Johan Söör i en kommentar.
Till sommaren lanseras också ett nytt koncept för hela kedjan med barnklubb och fler aktiviteter.
– Med nya First Camp lanserar vi en campingkedja som vänder upp och ner på hela besöksnäringen. Vi har både visionerna och musklerna som krävs för att förvalta ett växande intresse för camping. För även om hemester var nyord redan 2009, är det först nu som det verkligen exploderat, säger vd Johan Söör i en kommentar.
Planen är att utveckla kedjan på olik sätt till nästa sommar, men siktet är även inställt på expansion. Målet är 20 nya destinationen inom kedjan de kommande åren, vilket även inkluderar anläggningar utanför Sverige.