Caroline Tiveus tillsattes som Pandox hållbarhetschef i februari 2018 med uppdraget att integrera hållbarhetsfrågorna i hela bolagets verksamhet. Sedan hon tillträdde har hon tagit fram hållbarhetsstrategin Pandox fair Play 2.0. som ska generera kassaflödesdrivande gröna investeringar, det vill säga investeringar som är öronmärkta till bland annat energi- och vatteneffektivisering i Pandox fastigheter.
– För mig är det otroligt viktigt att ha en klar analys i ryggen som driver arbetet framåt. Det blir lätt mycket tyckande i hållbarhetsfrågor annars, säger Caroline Tiveus.
Men Pandox har som fastighetsförvaltare trots allt en begränsad möjlighet att påverka, så länge de inte ansvarar för driften av ett hotell kan de inte heller bestämma över de stora hållbarhetsaspekterna.
– Vår största utmaning är att operatören och vi som fastighetsägare måste sluta jobba i silos och istället ha en gemensam målbild för fastigheten.
För att bidra till ett ökat utbyte driver Pandox nu på för att få till ”gröna avtal” med sina största operatörer inom fastighetsförvaltning, för att gemensamt kunna arbeta proaktivt med bland annat energi- och vatteneffektivisering.
Caroline Tiveus hoppas att en stor del av verksamheterna som drivs i Pandox fastigheter framöver även ska kunna bli certifierade gröna fastigheter, något hon hoppas kan göra Pandox till pionjärer med tanke på att endast två procent av alla hotellfastigheter är hållbarhetscertifierade idag. Ingen av dagens certifieringar på marknaden är heller direktanpassad för hotellverksamhet, utan utformade för kontor och retailsektorn.
– Det viktiga för oss är att ha ett tydligt affärsfokus även när det gäller poängsättning i certifieringsprocessen, så vi enbart går efter de poäng som har betydelse för vår verksamhet, säger Caroline Tiveus.
Pandox driver verksamhet i många olika länder. Vilka utmaningar innebär de skillnader som finns i hur man tänker och arbetar med hållbarhet?
– Jag skulle vilja vända på det och fråga: Vad krävs det av oss för att vi ska kunna driva de här frågorna? Min erfarenhet är att om jag kan visa hotellchefen i rena fakta att ”det här kostar det er att inte tänka hållbart” kring till exempel matavfall, om vi visar att det är förlorade pengar som hade kunnat läggas på en förbättrad kundupplevelse, då övertygar vi. Varje fråga måste kunna backas upp med analys och affärsnytta, då följer hjärtat med sedan.
Hur långt tycker du att branschen har kommit i Sverige när det gäller hållbarhet?
– I mycket har vi ledartröjan på oss i Norden, men vi ligger efter i fastighetsbranschen. Vi behöver komma i kapp med byggnaderna, börja renovera inte bara efter nya trender utan med hållbara materialval.
Vilken är din starkaste drivkraft i hållbarhetsfrågan?
– Det är ju en av de viktigaste frågorna globalt idag och för mig är det väldigt utvecklande att få vara med och bidra. På ett sätt jobbar jag för att jag inte ska behövas i min nuvarande roll. Hållbarhetsarbete är affärsutveckling och precis som nästan alla företag numera har avskaffat sin ”internetchef”, hoppas jag att vi inte kommer att behöva en hållbarhetschef när hållbarhetsfrågorna är helt implementerade i Pandox affär.