Från mode via kommunikation till hotellbranschen. Vägen till posten som vd på designhotellet Hobo i Stockholm har inte varit spikrak – men saknar inte röd tråd, enligt Lotta Brattin själv.
– Gemensamt i alla uppdrag har varit fantastiska människor och företagskulturen. Det har varit och är värderingsdrivna arbetsplatser med informella och platta organisationer, där mångfald och inkludering har varit viktigt, och kreativiteten har stått i fokus, säger hon.
Lottas brokiga karriär startade i hemstaden Göteborgs ”coolaste skoaffär” vid sidan av gymnasiestudierna. Ett jobb som modeassistent på Vecko-Revyn blev språngbrädan in i mode- och kommunikationsbranschen.
Därefter blev det flera år i modebranschen på företag som Diesel och Acne, och när Lotta Brattin fick barn startade hon egen pr-byrå som hon drev i 14 år.
Nästa jobbyte kom då Lotta, 47 år, kände att hon ville hinna med något mer spår i livet.
Hon fick jobb som projektledare och kundansvarig på kommunikationsbyrån Forsman & Bodenfors.
Inget lätt beslut
När hon efter bara ett år blev tillfrågad om att börja som hotellchef på Hobo tvekade hon länge.
– Det var inget lätt beslut. Jag hade precis blivit varm i kläderna och trivdes så bra på Forsman & Bodenfors. Det avgörande var att jag ”fick” ett helt hotell att skapa upplevelser och ta hand om människor på.
Med Nordic Choice-ägda Hobo vill Lotta Brattin skapa en arena för människor som vill utforska, utveckla och utmana rådande normer. Hon startar förändringen inifrån.
– I dag är organisationen klassiskt hierarkisk. Nu har vi på börjat arbetet med att vända på pyramiden. De som möter våra gäster mest frekvent är den absolut viktigaste kontaktytan utåt. Att vända på pyramiden handlar om att skapa de bästa förutsättningarna för dem att möta våra gäster på bästa sätt.
Utifrån-och-in-perspektiv
Den uppochnervända triangeln kommer att göra Hobo mer lockande som arbetsplats, hoppas Lotta.
– En attraktiv arbetsplats kräver passion och ett högt engagemang, att alla kan känna sig delaktiga. Det kommer att ta lite tid innan vi är helt framme. Det är lätt att säga men ställer en annan typ av krav på eget ansvar, att bidra, att varje dag verka för det Hobo ska vara och till upplevelsen för våra gäster.
Med sitt utifrån-och-in-perspektiv vill hon bryta upp tankar kring vad som är möjligt och inte.
– För mig finns inga branschgränser, särskilt inte för en arena som Hobo.
Önskan att utmana normen innebär också konkreta förändringar för hotellets gäster. Till exempel serverar hotellet inte äggröra till frukosten och rummet blir inte per automatik städat varje dag. Förändringsprocessen kan till och med innebära att restaurangkonceptet blir helt vegetarisk. Allt grundat i koncernens värderingar profit, people, planet.
– Det handlar om att skapa en tydlighet genom att ta ställning och att våga välja bort. Om man försöker tillfredsställa alla blir man irrelevant och generisk. Vi lyckas bäst när vi får ta hand om gäster som aktivt har valt Hobo för att de förstår eller är nyfikna på vårt förhållningssätt.
Tydlig ledare
En annan detalj som Lotta Brattin ska se över är hotellets kommunikation.
– Hotellbranschen har generellt ett inifrånperspektiv i sitt kommunikationstänk. Vi behöver skapa en högre relevans i vår kommunikation, så att vi ger våra gäster en verklig anledning att känna sig engagerade i vårt varumärke.
Lottas Brattins personal beskriver henne som en engagerad, inlyssnande och tydlig ledare, själv vill hon tillägga tillgänglig. Hennes förebild är fotbollstränaren Pia Sundhage.
– Hennes coachande ledarskap är fantastiskt, jag tror mycket på hennes metoder. Hon har ett säg som jag citerar varje dag: Hur kan vi göra varandra bättre?
Drömmix
Lotta Brattin bär med sig användbara lärdomar från de flesta tidigare arbetsplatser och häromdagen insåg hon att detta nya jobb rent erfarenhetsmässigt sammanfattar hela hennes karriär.
– Alltifrån att få jobba med organisation och ledarskap till försäljning, konceptualisering, varumärkespositionering och att få ha kunden så nära varje dag. Det är en drömmix!
Vissa erfarenheter behöver hon dock damma av lite, som det här med försäljning till exempel.
– Det jobbade jag mest tydligt med på Diesel och Acne. Nu ska vi sälja hotellrum och det finns vissa likheter. Ett par jeans är ett par jeans, blå eller svarta med fem fickor. Ett hotell är ett hotell, en massa rum där du kan sova. Men det finns mekanismer som gör att man är mer sugen på vissa jeans och det är samma med vissa hotell. Det blir intressant att benchmarka!