Svenska konferensanläggningar vittnar om en kraftig ökning av beställningar av så kallad specialkost, som inte är kopplad till medicinska behov. Detta innebär ökade kostnader för företagen i form av både matsvinn och personaltimmar. Något Besöksliv skrivit om tidigare.
Ett företag som har börjat ta extra betalt för arbetet, som en effekt av att gästernas behov har ökat ”explosionsartat”, är Grand Hotel i Alingsås.
– I en konferensgrupp på hundra personer kan ibland nära hälften vara i behov av någon form av specialkost. Hanteringen blev ohållbar då det inte bara handlade om allergier utan även om livsstilsdieter och undvikande av saker man inte gillar, säger försäljningschef Gro Hansen Johnsson.
Hur går det till?
– Vi hittade mycket bra riktlinjer och beskrivningar på den internationella mötesorganisationen IACC:s hemsida. Där finns bland annat ett beställningsformulär som vi modifierade och gjorde till vårt eget. I formuläret är vi tydliga med vad vi tillgodoser kostnadsfritt: allergier, intoleranser, vegetarisk/vegansk kost samt om man behöver specialkost av religiösa skäl. Det framgår även tydligt att vi tar betalt extra för detta.
Varför är specialkost fortfarande gratis för dem som har allergier eller intoleranser, är vegetarianer/veganer eller har religiösa skäl?
– Dessa grupper har inte själva valt att de inte kan äta vissa saker och då ska vi självklart inte ta betalt för det. Undantaget i detta fallet är vegetarianer och veganer som till stor del har gjort ett val, men det handlar oftast om att skona miljön, vilket även vi vill arbeta mer och mer med framöver.
Hur mycket extra tar ni betalt?
– Vi tar en symbolisk summa för det som ligger utanför ramarna, 40 kronor per person. Summan är mer tänkt som ett styrmedel för att kunna hantera specialkosten på ett bra sätt och framför allt för att ge våra gäster en bra matupplevelse.
Grand Hotel är inte ensamma. Måltidsforskare Richard Tellström sa i en tidigare artikel på Besöksliv att han ser en tydlig konsekvens av att konferensanläggningarna måste förhålla sig till gästernas ökade matavvikelser.
– Allt fler aktörer börjar nu räkna på kostnaden för specialkost. De har insett att man måste debitera för specialrätter, annars blir det en förlust på de uppdrag man får, sa han.
Och det är inte bara restaurangerna som upplevt problem med ökning utan det gäller även andra företag.
– Bokaren från företagen som sitter på andra sidan och bokar konferensen har flera gånger uttalat att även de har tyckt att det blir alldeles för mycket administration kring specialkost, och att det är skönt att det styrs upp, säger försäljningschef Gro Hansen Johnsson.