På listan ”52 places to go 2020” i prestigetidningen New york Times rankas Västsverige på plats 16. Listan toppas av amerikanska Washington DC.
Västsverige hyllas för sitt hållbarhetsarbete med de inledande raderna: ”Det är svårt att prata om hållbarhet utan att prata om Skandinavien. Få destinationer erbjuder så många nya möjligheter som vittnar om regionens gröna mål som Sverige.”
– Det är jättestort för hela den västsvenska besöksnäringen att komma med i ett så prestigefyllt sammanhang med besöksmål som Brittiska Jungfuöarna, La Paz och Egyptens pyramider. Sedan känns det extra roligt att de lyfter fram Västsverige som ledande när det gäller hållbar turism, säger Turistrådet Västsveriges vd Fredrik Lindén till Besöksliv.
I motiveringen lyfter man fram Gotaleden, Garveriet i Floda, initiativet Meet the locals och Ramsvik Stugby & Campings satsning på att bli självförsörjande inom solenergi.
Vad tror och hoppas du att detta betyder och får för effekt på Västsverige som besöksmål?
– Dels är det så klart ett jättestort lyft för destinationsvarumärket Västsverige. Genom att synas i detta sammanhang sprids ordet om Västsverige som ett resmål med hållbarhet i fokus – något som förhoppningsvis attraherar och uppmuntrar till turism inte sliter på naturen.
”52 places to go 2020” har valts ut av New York Times reseredaktion, vars korrespondentnätverk har fått komma med egna förslag utifrån platser de har besökt under det senaste året. New York Times- journalisten Tim Neville besökte Västsverige i september under naturturismkongress Adventure Travel World Summit, i Göteborg, där Turistrådet Västsverige var delaktiga som arrangörer.
Vad säger detta omnämnande om värdet av ett evenemang som ATWS?
– Både Västsverige och Sverige som naturdestination får en rejäl boost i och med ATWS. Bara faktumet att många av världens viktigaste journalister inom naturturismsegmentet besökte oss under en knapp vecka skapade ett lysande tillfälle att marknadsföra Västsverige som naturdestination, säger Fredrik Lindén.