Drygt 1300 fans från 58 länder har besvarat frågor kring sitt intresse för Abba och benägenhet att resa med ABBA-intresset som anledning i en undersökning som gjorts av turismforskningscentrumet Etour på Mittuniversitetet. Och siffrorna är glädjande för svenska besöksnäringsföretag som har Abba som tema. Abba-intresset var anledningen till varför mer än hälften av fansen valt att göra en resa till Sverige. Drygt en tredjedel av de svarande har besökt Abba-museet.
– Den viktigaste slutsatsen av den här forskningen tycker jag är att det finns en stark ABBA-turism och att fansen underhåller sitt intresse för bandet genom att resa till platser där man kan få uppleva saker som har med ABBA att göra, säger Maria Lexhagen, docent i turismvetenskap på Etour, Mittuniversitetet.
Hon vill inte dra några slutsatser kring exakt hur stor reseanledning ABBA-turism är för Sverige specifikt, eftersom studien inte haft den tesen som utgångspunkt. Men att det numera finns tydliga platser som Abba The Museum att åka till tror Maria Lexhagen är ett smart strategiskt sätt att möta fansens efterfrågan.
– Det finns inga livekonserter att gå på, och därför finns det ett stort intresse för andra upplevelser kopplat till bandet. Fansen anordnar en resa till Sverige där man klär ut sig till idolerna och bara att landa på Arlanda kan vara en stor grej för där har ju Abba också befunnit sig, säger hon.
En viktig lärdom om dessa turister är att de har förväntningar som vanliga turister kanske inte har. För fansen som deltog i undersökningen var blandningen mellan fiktion och verklighet viktig.
– Jag tror att det är viktigt för besöksnäringsföretag som vill dra nytta av Abba-turismen att bevaka fangemenskapen. Då kan man hitta nya målgrupper och möjligheter att möta deras intressen, säger Maria Lexhagen och tillägger:
– Det finns en otrolig kraft i populärkultur som kan få enorma effekter på turismen.