På McDonald’s i Jönköping, Rasta i Nyköping och Dinners i Gävle märks inget av de sämre tider som branschen har känt av i storstädernas krogstråk. Och prognosen pekar mot fortsatt ljusa tider för vägkrogarna. Biltrafiken i Sverige förutspås öka kraftigt de närmaste tio åren, enligt Trafikverket.
Snabbmatsjätten McDonald’s ser möjligheter. Kedjan har inlett en storsatsning på nya enheter längs det svenska vägnätet samtidigt som restauranger i citylägen släcks ner.
– Vi befinner oss i början av en kraftig expansion i Sverige där vi kommer att öppna 30–40 restauranger under de kommande fem åren, säger Andreas Larsson, fastighetschef på McDonald’s i Sverige.
McDonald’s räknar med att satsningen ska ge 1 500–2 000 nya jobb.
– Merparten av våra nya restauranger etableras i vägnära lägen, och för att möjliggöra en framtid där fler väljer att färdas med laddbara fordon så bygger vi laddstationer vid alla våra nyetableringar där det är möjligt.
Varför har ni valt den strategin?
– När det gäller våra etableringar så betyder det att vi vill finnas där människor passerar och är i sina dagliga liv, och det betyder att vi ska finnas vid större vägar eller trafikplatser.
Hur ser lönsamheten ut för era vägnära krogar?
– McDonald’s i Sverige går bra och vi ökar både antalet gäster och försäljning.
Kommer ni att stänga fler restauranger i citylägen?
– När vi och våra franchisetagare gör investeringarna måste vi ta hänsyn till framtida potential och hyresnivåer vilket har medfört att en del citylägen har försvunnit. I dagsläget kan jag inte svara på om fler citylägen kommer att försvinna.
God tillväxt
Visitas chefsekonom Thomas Jakobsson, som har tittat närmare på utvecklingen för Rasta och McDonalds, ser tecken på en god tillväxt för vägkrogar.
– De har fördubblat sin omsättning mellan 2014 och 2018, konstaterar han.
Den största aktören bland svenska vägkrogar är just Rasta med 25 enheter från Hallandsåsen i söder till Tönnebro, Söderhamn i norr. Även Rasta står inför en expansion och under 2019 öppnades Rasta Brändåsen vid E20 utanför Kumla.
– Jag skulle tippa att vi har fem enheter till om två år, säger Mikael Tervaniemi verksamhetschef på Rasta. Totalt handlar det om 250 nya jobb på de fem anläggningarna.
Han räknar med att expandera både genom nyetableringar och genom att ta över befintliga vägkrogar. En stor del av Sverige är fortfarande jungfrulig mark för Rasta.
– I Norrland har vi ingen närvaro alls norr om Tönnebro och i Skåne behöver vi växa.
Tillbaka hos familjen
Hans far Dan Tervaniemi grundade den klassiska vägkrogen redan på sjuttiotalet. Efter diverse ägarskiften och ett mellanspel på börsen är kedjan nu åter helägd av familjen Tervaniemi. Mikael Tervaniemi uppskattar att Rasta har 70 procent av marknaden för vägkrogar.
– För Rastas del ser det bra ut. Vi ökar på befintliga restauranger och har faktiskt lönsamhet på alla våra enheter.
De goda tiderna ser han som en långsiktig trend för Rastas del.
– De senaste femton åren har vi haft tillväxt varje år, både genom förvärv och per enhet.
Espresso house, Starbucks, Burger King, OK/Q8 och Preem är partners som Rasta har valt att jobba ihop med. Tanken är att gästerna ska erbjudas fler alternativ när de väl gör ett stopp och att aktörerna ska dra fördel av varandra.
Ett av Rastas trumfkort är att bolaget äger marken vid anläggningarna och övriga kedjor är hyresgäster. Det ger möjlighet att hålla oönskade konkurrenter borta.
– Det är vi som styr. Men vi är öppna för att släppa in andra aktörer, säger Mikael Tervaniemi.