I New York inför man nu ett förbud mot kontantfria restauranger för att minska effekterna av den digitalisering som stänger ute människor, skriver New York Times. Omkring 25 procent av stadens befolkning bedöms enbart kunna betala med kontanter. I Sverige minskar användandet av kontanter, men bland många restaurangägare är det ändå en självklarhet att inte bara erbjuda digitala betalsätt.
– Som läget ser ut för oss nu är kontanthanteringen nästan försumbart liten, 99 procent av vår försäljning sker digitalt. Men vi väljer att ha kvar kontanter som betallösning för det är en viktig service som uppskattas av äldre och även utländska turister, säger Kent Ly, ägare Jungle Thai i Jönköping.
Kontantanvändningen minskar
En undersökning gjord av Sveriges Riksbank 2018 visar att svenska befolkningens användning av kontanter stadigt minskar. Andelen som använt kontanter som betalmedel den senaste månaden har sjunkit från åtta av tio 2016, till sex av tio 2018. 70 procent av befolkningen anser att de skulle klara sig helt utan kontanter. Majoriteten av de som använder kontanter som främsta betalsätt är äldre personer.
Kent Ly lyfter att det har blivit allt dyrare att hantera kontanterna i takt med att bankerna inför högre avgifter för att växla in pengarna, men så länge kontanter är en laglig betalningsmetod i Sverige ser han ingen anledning att vägra kontanter på sin restaurang.
– Man måste kunna hålla två bollar i luften samtidigt. Det finns klara fördelar med kortbetalning och digitala betallösningar, men så länge det finns kontanter i samhället känns det moraliskt rätt att också ta emot dem, säger Kent Ly.
Fungerar som säkerhet
Dessutom kan kontanterna fungera som säkerhet om de digitala betalsystemen skulle sluta fungera, menar Bengt Linde, vd Götaplatsgruppen.
– Jag personligen gillar inte kontanthantering, men det måste finnas en valfrihet för gästerna och en säkerhet för oss. Hade det funnits en hundraprocentig driftsäkerhet för våra digitala system hade det varit en annan sak, men nu blir det driftstopp ibland och då står man där och inte kan ta betalt om gästerna inte har kontanter, säger han.
Kontanter viktiga för turisterna
Bengt Linde delar Kent Lys bild av att det är väldigt få gäster som väljer att betala kontant, men för en viktig kundgrupp är kontanter en självklarhet – de utländska turisterna.
– Jag har själv en rutin inför utlandsresor att plocka ut pengar, för som turist har man inte full koll på hur det kommer fungera på plats. Dessutom brukar turisterna som kommer till oss vilja göra av med alla sina kontanter innan man åker hem, och det är ju kanon för oss, säger Bengt Linde och tillägger:
– Jag tycker amerikanerna tänker helt rätt, det låter jäkligt vettigt med ett förbud mot att inte ta emot kontanter.