Som Besöksliv rapporterade om blev Göteborg i höstas en av två vinnarstäder under 2020, i ”European Capital of Smart Tourism” – en tävling som startats av EU-kommissionen för att belöna städer som utmärker sig för smarta, innovativa och inkluderande lösningar inom turism.
– Göteborg är världsledande som hållbar destination, ändå har vi mer att lära av smarta lösningar. Här behöver hela besöksnäringen hjälpas åt, hotellen, restaurangerna och besöksmålen, säger Helena Lindqvist, projektledare på Göteborg & Co för European Capital of Smart Tourism 2020.
– Året som huvudstad för smart turism ger oss en möjlighet att visa upp olika initiativ i vår destination och också få ta del av hur andra europeiska städer arbetar. Vi vill gärna bidra till att inspirera fler att jobba med turismen på ett hållbart sätt.
Kan utmärkelsen locka till sig fler besökare?
– Ja, det tror jag absolut, Det finns ett stort fokus och intresse för hållbart resande och besökarna ställer högre krav på hållbara och tillgängliga upplevelser.
Den stad som utses till huvudstad ska vara framstående inom fyra kategorier: tillgänglighet, hållbarhet, digitalisering samt kulturarv/kreativitet. I sitt tävlingsbidrag lyfte Göteborg sina styrkor i alla fyra kategorier och underströk ambitionen att dela med sig av kunskap och erfarenheter till andra destinationer.
I fredags var det kick-off för huvudstadsåret, när ett 40-tal representanter för staden, akademin och näringslivet samlades till startmöte. Syftet är att få så många som möjligt att bidra till att göra året till en motor i utvecklingen av destinationen.
– Vi vill att det här året ska innebära möjligheter för aktörer inom besöksnäringen att fokusera och samverka kring utmaningar inom smart turism, samt att aktörer i andra branscher ser möjligheter i utvecklingen av en hållbar och smart besöksnäring.
Göteborg har av EU-kommissionen bjudits in att delta i flera sammanhang på mässor och konferenser i Europa under året. Dessutom ska en rad aktiviteter ske på hemmaplan där Göteborg är värd tillsammans med olika samarbetspartner.
– Vi kommer att genomföra olika workshops under våren för att så småningom kunna skapa en gemensam digital plattform där vi tillsammans kan dela med oss av den gemensamma kunskap vi har om våra besökare. Det finns även planer på att skapa ett Future Retail Lab, för att på ett innovativt sätt utveckla shoppingen som reseanledning, säger Helena Lindqvist.
Fakta om priset:
EU-kommissionen utfärdar titeln ”European Capital of Smart Tourism” till två europeiska städer i taget. De vinnande städerna ska utmärka sig genom att arbeta med turismutveckling på ett smart, innovativt och inkluderande sätt. 2019 hade Helsingfors och Lyon titeln och 2020 är det Göteborg och Malaga som tar över rollen som smart huvudstad.
Städer inom EU med över 100 000 invånare kan delta. I EU-länder som saknar så stora städer får den största staden delta.
Genom att belöna smarta destinationer vill EU främja en turismutveckling som är innovativ, mångkulturell och inkluderande. Man vill också lyfta fram hur turism kan bidra till hållbar utveckling.
Läs mer på
https://smarttourismcapital.eu