Annons

Scandic ska växa med nytt varumärke

zoom Foto: Scandic
Foto: Scandic
NYHETER. Scandic redovisar ökade intäkter och förbättrat resultat för 2019. Men de svenska hotellen utvecklas inte lika bra som de finska och norska. Ett nytt hotellkoncept i ekonomiklassen ska hjälpa Scandic att förbättra lönsamheten.
Annons

Scandics intäkter ökade med drygt 5 procent under sista kvartalet 2019 jämfört med samma period 2018, vilket var helt in linje med utvecklingen för helåret. Det justerade rörelseresultatet (EBITDA) blev det högsta i Scandics historia.

Även lönsamheten förbättrades. Intäkten per tillgängligt rum (RevPAR) ökade med 3,5 procent på helårsbasis och med 3,2 procent sista kvartalet.

”RevPAR steg under kvartalet, främst drivet av en fortsatt stark finsk marknad där efterfrågan påverkades positivt av det finska EU-ordförandeskapet. Det var också glädjande att den ökade efterfrågan i Norge nu har kompenserat för kapacitetsökningen som skedde i Oslo under första halvåret 2019”, skriver Jens Mathiesen

Även den svenska marknaden förbättrades men i betydligt långsammare takt. Här var beläggningsgraden oförändrad under sista kvartalet. Antalet sålda rum steg med 2,7 procent men samtidigt ökade antalet tillgängliga rum i samma takt. RevPAR ökade med 0,9 procent, drivet av ökade rumspriser.

Scandic bedömer att antalet tillgängliga rum kommer att öka med 5 procent i Stockholm under 2020, men vara oförändrat i Göteborg och Malmö.

Det nya hotellkonceptet i ekonomisegmentet Scandic GO ska hjälpa Scandic att förbättra lönsamheten.

”Med en hög andel rumsintäkter förväntas Scandic GO ha högre marginaler och lägre investeringar per rum jämfört med vår nuvarande portfölj”, kommenterar Jens Mathiesen.

Scandic tänker också fortsätta på den inslagna linjen och stärka lönsamheten bland annat i restaurang – och konferensverksamheten. Bolaget flaggar också för lämna fler olönsamma hotell.