Varför lanserar ni ett nytt hotellkoncept?
– Vi ser att ekonomisegmentet växer. Det är starkt i Norden och Tyskland. I Köpenhamn har det vuxit kraftigt. Scandic är starka i mellansegmentet och om vi ska gå ner lägre i pris behöver vi ett nytt namn.
Vilka är målgruppen?
– Vi är till för alla men här skapar vi en dynamisk miljö som passar dem som har med sig sina tevekanaler och kan sitta och jobba i en lounge eller vill gå ut på stan. Det kan vara unga, affärsfolk eller turister.
Var ska ni finnas?
– Vi börjar med huvudstäder i Norden. De första hotellen ligger i Stockholm, Oslo och Köpenhamn. Men vi ska också finnas i Helsingfors och i det större städerna. Jag kan tänka mig att vi etablerar Scandic Go i de 8-10 största städerna i Sverige om vi hittar centrala lägen.
Hur har ni valt ut de fem första hotellen?
– Vi har hållit det här tätt på kroppen fram till bokslutet och inte kunnat prata om det med fastighetsägare. De här fem hotellen ligger centralt och passar för att bygga om till ekonomisegmentet.
Hur många fler rum inom Scandic Go kommer det att bli de närmaste åren i Sverige?
– I Norden kommer det att dubbla vår tillväxt. Här har vi vuxit med 1500 rum per år och nu kan vi nå en tillväxt på 2500-3000 rum. Det kommer att bli många fler rum i Sverige.
Ska ni bygga nytt eller bygga om befintliga hotell?
– Det primära är inte att konvertera befintliga hotell. Vi kan ta över existerande hotell från andra om de går att bygga om för våra behov. Vi ska inte ha restauranger på hotellen utan bar eller café med ett slimmat utbud av mat. Vi tar också ut skrivborden från rummet så den som vill jobba får göra det i loungen.
Ni är inte ensamma bland lågprisaktörerna. Varför ska man välja Scandic GO?
– Förhoppningen är att Scandic är ett bra erbjudande för de som vill ha möjlighet att gå ut på stan. Det är designat och vi konkurrerar med priset.
Vad betyder lanseringen för Scandics lönsamhet?
– Alla i hotellvärlden vet att man tjänar mer pengar på rummen än att driva restaurang så det kommer att vara positivt.
Hur förväntar du dig att den svenska hotellmarknaden ska utvecklas det närmaste året?
– Sverige har vuxit under många år och fortsätter att växa. Vi förutser en positiv och stabil utveckling de närmaste åren. Mycket ny kapacitet har tillkommit men vi ser inte att det sker i samma takt de kommande åren.
Hur påverkas Scandic av coronaviruset?
– Just nu har vi väldigt få avbokningar på grund av det. Kina står för bara 0,6 procent av vår omsättning. Det vi följer noga är hur det ser ut med sidoeffekter, till exempel hur amerikanska turisters resande påverkas. Men vi ser inte att det blir någon jätteeffekt till sommaren.