Annons

Dalarna vill möta turister pÄ ett modernt sÀtt

zoom Foto: Visit Dalarna
Foto: Visit Dalarna
NYHETER. Turister söker i allt större utstrĂ€ckning sin information digitalt – dĂ€rför har Visit Dalarna beslutat att avveckla lĂ€nets 13 fysiska turistbyrĂ„er.
Annons

Sveriges besöksnÀring har sedan flera Är tillbaka börjat anpassa informationsutbudet till turisternas behov, bland annat genom att erbjuda mer digital information, och genom att ersÀtta fysiska turistbyrÄer med sÄ kallade info points hos företagen.

Nu Àr det Visit Dalarnas tur att göra samma sak.

”Vi stĂ„r inför förĂ€ndringar nĂ€r det gĂ€ller hemsidor, appar och mobila grĂ€nssnitt. Ny teknik pĂ„verkar stĂ€ndigt vĂ„rt sĂ€tt att interagera med varandra och mobilen har blivit vĂ„rt naturliga informations- och kommunikationsverktyg”, skriver man i ett pressmeddelande.

70 procent av bokningar och informationsinhÀmtning i lÀnet görs i dag digitalt, och under 2019 hade webben visitdalarna.se över 1,1 miljoner besök, en ökning med 32 procent mot föregÄende Är. Parallellt med den digitala utvecklingen har de fysiska besöken och försÀljningen pÄ turistbyrÄerna i Dalarna minskat de senaste Ären.

De 13 fysiska turistbyrÄerna som lÀggs ned ersÀtts till att börja med 50 sÄ kallade info points i anslutning till turistattraktioner, som vid Falu Gruva, Vasaloppet och STF Grövelsjön FjÀllstation.

– Info pointsen kommer att bemannas av de företag som vi sĂ€tter upp info points pĂ„, berĂ€ttar Visit Dalarnas vd, Jonas RosĂ©n till SVT.

Under onsdagen meddelades personalen vid turistbyrÄerna om att de varslas om uppsÀgning. De som varslas kommer emellertid att fÄ förtur vid ansökan om tjÀnster vid de tvÄ nya kontaktcenter som ska bildas, i Falun och RÀttvik.