Tidigare har det varit obligatoriskt för alla som vill checka in på en SCR, Svensk Camping-ansluten campingplats att ha ett Camping Key Europe-kort. 2018 slopades det fysiska kortet, och 2019 blev det frivilligt att köpa det genom SCR:s app.
– Det har varit övervägande positivt, särskilt våra gäster upplever frivilligheten som väldigt positiv. Det som är negativt är att SCR, Svensk Camping som organisation tappade 20 miljoner i intäkter när vi tog bort obligatoriet, säger Peter Jansson, tf vd SCR, Svensk Camping och fortsätter:
– Men det visste vi givetvis om, så vi har under hela året anpassat och harmoniserat verksamheten och organisationen till att fungera med de nya nivåerna av intäkter. Dessutom har själva digitaliseringen gjort att exempelvis incheckningen blivit smidigare och snabbare.
När camparna ansluter sig till det frivilliga kortet genom appen får de tillgång till förmåner som olycksfallsförsäkring och boenderabatter digitalt. Appen är gratis, men kortet kostar 160 kronor. Själva appen fungerar som ett kostnadsfritt camping-id som används vid incheckning. I dag är ungefär 250 000 personer registrerade som användare till appen, och av dem har 90 000 köpt förmånskortet.
– Vi hade väl hoppats på lite högre försäljning än vad det blev, men samtidigt är den en bra bedrift att sälja 90 000 kort under första året. Om man jämför den här perioden med samma förra året kan vi se att dubbelt så många köpt kortet i år, och vi väntar oss en rejäl höjning lagom till sommaren då många kort löper ut, säger Peter Jansson.
Alla förmåner och samarbetspartners som SCR, Svensk Camping lyckades värva till kortet 2019 kommer finnas kvar även i år.
– Vi ska också utöka med tre nya partners som kommer lyfta kortet, och vi har eventuellt ännu fler på gång om allting flyter på som det ska, säger Peter Jansson.