För tredje året i rad korar den ideella organisationen Matro.nu Bästa Samtalsvänliga Restaurang – en utmärkelse för att lyfta restauranger som utöver god mat även också har tänkt till kring hur ljudet påverkar gästen. Årets vinnare är Kulturen Restaurang & Konferens i Lund.
Hur arbetar ni med ljudupplevelsen på Kulturen?
– Vi arbetar medvetet med ljudet, dels genom att sätta upp skynken och ljuddämpande tavlor men också genom att gränsa av. Det ska vara behagligt, och det ska gå att ha ett möte över lunchen, säger Dennis Svenning, restaurangchef på Kulturen Restaurang & konferens.
Vad säger gästerna?
– Vi använder oss av ett feedbacksystem och det är många som nämner den behagliga ljudnivån. Det känns toppen.
Lars Bergh är ljudombudsman på Matro och medlem i juryn som valt ut det vinnande bidraget.
– För att vara aktuell för det här priset ska restaurangen erbjuda en miljö där det går att prata med varandra utan att störas av hög musik eller irriterande ljud, såsom slammer från köket, säger han och tillägger:
– Det är sällan någon gäst som ber servitören att höja musiken, snarare tvärtom.
Ser ni någon effekt av ni uppmärksammar frågan med ljudnivån på krogen?
– Både ja och nej. Det här är lite som en snöboll. Just nu är den liten, men vi ser att den börjat rulla. I framtiden tror jag inte många kommer förstå hur vi accepterade att ha trötta öron och hesa röster efter ett restaurangbesök. Vi kommer att välja den bästa matupplevelsen och ljudmiljön blir en viktig del av valet. Vårt syfte är just är att lyfta fram restauranger, caféer och andra serveringsställen med samtalsvänlig ljudmiljö, säger Lars Bergh.
Juryn motivering:
” På Kulturen Restaurang & Konferens i Lund vilar vi öronen och äter gott. Restaurangen är indelad i sektioner, det finns ljuddämpande material i taket, dämpad musik och lyhörd personal. Lyhördheten gäller inte bara mat och dryck, här får vi musiken så tyst som önskas och kan sitta där det är lugnast.”