Restauranger ekar tomma och hotellens sängar förblir bäddade i avsaknad av gäster. Besöksliv har under veckan pratat med över 20 olika krögare runtom i landet. Samtliga beskriver läget som ”akut” och flera tror de kommer tvingas stänga ner sina verksamheter inom kort.
Tusentals personer har på kort tid varslats, och det finns ännu inga tecken på att varslen avtar. Så sent som under onsdagen meddelades att krogkoncernen Avenyfamiljen i Göteborg varslar samtliga anställda, likaså Thörnströms Kök i Göteborg, och hotell-och restaurangkoncernen Nordic Choice 4 500 anställda i Sverige.
Desperation syns i sociala medier. F12-Gruppens Danyel Couet skrev i söndags ett öppet brev till finansminster Magdalena Andersson som publicerades på instagram, där han vädjade om stöd. Inlägget har delats av många i branschen. Situationen beskrivs nu, bara några dagar senare som ännu värre.
– Igår hade vi fyra gäster på en restaurang som normalt tar hundra. Imorgon har vi två bokade, säger Danyel Couet.
Frustrationen hörs överallt i branschen. Många restauranger har infört- eller skalat upp sitt erbjudande av take away, sänker priserna och uppmanar till köp av presentkort. Hashtaggen ”Support your local restaurant” har blivit viral globalt.
– Det här är som ett världskrig, säger Danyel Couet och fortsätter:
– Till sommaren säger man att det ska vända, men just nu är det som att bomba hela Stockholms restaurangbransch och även om vi klarar oss kommer vi fortfarande känna sviterna från det här kriget. Den uppbyggnationen gör man inte på en kvart.
”Vad gör vi med allt som måste slängas?”
Krögaren Dorotea Malmegård öppnade sin restaurang Doma i början av februari och hade till en början fullt hus. Hon var till och med orolig över att stället var för uppbokat i tre månader framåt. Nu, sex veckor sedan är situationen en helt annan.
– Jag tror att vi klarar en sittning per kväll veckan ut. Men allt kan ändras dag för dag och jag är orolig för att vi har för mycket grejer hemma. Vad gör vi med allt om vi måste stänga nästa vecka?
Hoppas på merförsäljning
Dyra råvaror, som Domas ryska kaviar, säljs ut till fyndpris i restaurangens take away-monter för att den inte ska förgås.
– Jag förväntar mig inte att vi ska sälja kaviar för tolv tusen men just nu så fyller jag vår monter med varor som folk kan köpa över disk. Just nu har vi en kvarts väntetid på take away och jag hoppas att folk kan tänka sig ta ett glas eller ett snacks medan de väntar så vi kan få en ökad merförsäljning, säger Dorotea Malmegård.
Samtidigt vittnar krögaren om en stor lojalitet krögare emellan, man försöker hitta nya kreativa lösningar till försäljning. Men synonymt för krögarkåren är desperation.
– Det kommer inte att räcka med att vi stöttar varandra och förlägger personalfester hos varandra. Presentkort tycker jag personligen är läskiga och de förflyttar bara intäkter. Säljer man många i december till exempel så kommer folk i februari Dorotea Malmegård.
Pontus Frithiof ställer sig också tveksam till presentkort som en lösning, även om många andra krögare uppmanar gäster till att köpa.
– Det är som att man lånar pengar av gästerna.
Stort tapp
På Arlanda har hans Pontus in the Air, som tidigare varit gruppens ekonomiska flaggskepp, förlorat 90 procent av sina gäster. Stora tapp genomsyrar hela hans koncern.
– Vi har totalt i gruppen permitterat 10 till 12 personer. Och på Arlanda har vi många extrapersonal som nu inte får några pass. Vi har haft en rad olika möten i gruppen och det är klart att många känner stor oro.
Hur ser du som en stor aktör på framtiden?
– Vi har bra tankar och planer framåt. Ser en vändning om några veckor kommer vi att vara okej men pågår det här i ett halvår kommer 9 av 10 restauranger behöva lägga ner.
Danyel Couet jobbar just nu själv i service från tidig morgon till kväll och vet inte hur länge han själv kommer att orka med arbetsbelastningen.
– Jag står själv och lagar lunch, samtidigt som jag också har möten med fastighetsägarna, leverantörer banker och måste säga upp folk. Det är det absolut sista jag vill göra i det här läget, för jag vill göra rätt för mig. Det är stora beslut, jag måste tänka på mitt bolag och min anställda.
Vad kan man som gäst göra i det rådande läget?
– Den här hysterin hjälper till att gräva graven för hela besöksnäringen. Det är en stor ryggsäck att bära och den bara fylls på. Krogen är det mest renliga ställe du kan komma till. Finns det något ställe som är sterilt så är det en krog, speciellt i dessa tider är det som ett laboratorium.
I de nordiska grannländerna skiljer sig situationen med ”lock-downs” och allt fler igenbommade krogar. En rad högprofilerade finkrogar som till exempel danska Noma fick för några dagar sedan stänga igen på obestämd tid.
– All typ av lock-down i det här läget är ett ogrundat panikbeslut, säger Danyel Couet.