Annons

Max vd: ”Vi kan inte spara oss igenom detta”

zoom Foto: Max
Foto: Max
NYHETER. Specialanpassade hamburgare för take away, digital försäljning och bil- och bordsservering. Max Burgers har dragit ned på personal och omförhandlat hyror och avtal, men det är ökat fokus på sälj som ska ta hamburgerkedjan genom corona-krisen. 
Annons

– Ingen går förskonad ur detta, säger Max Burgers vd Richard Bergfors. För oss är det ett utmanande läge som för alla andra. Sedan är det möjligt att vi klarar oss lite bättre, dels för att vi är stora och finansiellt starka och dels för att vi hade mycket på plats redan innan som underlättade vår anpassning till situationen.

Max har restauranger i hela landet, hur skulle du beskriva läget idag?

– Det är klart att även vi ser minskade flöden. Sedan är det lite olika i olika delar av landet, där vi ser mest tapp i Stockholm och Göteborg och på olika lägestyper som city, och köpcentrum. Framför allt på flygplatser där vi ser otroliga tapp, på Arlanda har vi fått stänga på grund av att hela terminal 4 har stängt, samt på två flygplatser i Norge.

Han fortsätter:

– Vi är beroende av flöden, så minskar flödena i samhället så minskar de även hos oss. Även om take away, delivery och drive through samtidigt har ökat så väger det inte upp för tappet på sittande gäster. Av alla plus och minus blir det tyvärr i slutändan ett minus.

Föga förvånande efter Skistars beslut tidigare i veckan att stänga sina fjällanläggningar, har även försäljningen på Åre-enheten tappat stort.

Vilka interna åtgärder har ni behövt vidta hittills?

– Vi har tvingats dra ned på personal på alla sätt – timanställda, provanställda, men även i form av permitteringar och varsel. Främst har det varit i Stockholm, och Nordby i Strömstad, där vi är vi är beroende av gränshandeln som helt försvunnit.

Förutom personalneddragningar, vad gör ni för att kompensera intäktsbortfallet?

– Vi för förhandlingar med våra hyresvärdar i de fall där vi inte själva äger fastigheterna. Men vår ambition är inte att spara oss igenom detta utan fokusera på att bibehålla så mycket av försäljningen som möjligt.

Hur gör ni det?

– Vi fokuserar stenhårt på delivery och take away, där vi redan innan detta hade tagit fram speciella produkter som håller värmen bättre. Nu senast har vi lanserat bil- och bordsservering för att gäster ska slippa köa, samtidigt som det ger en utökad positiv serviceupplevelse. Jag tror inte att det går att spara sig ur detta, så vi försöker hålla igång försäljningen så bra det går.

Småföretag har sina utmaningar, vilka är Max främsta?

– Den stora är osäkerheten kring hur länge det kommer att pågå och på vilket sätt. Du har ju själva pandemin och sedan har du nya regleringar och råd varje vecka, och denna osäkerhet gör att det blir extremt svårt att planera. Det gäller både planering av personal och av inköp, hela logistik- och distributionskedjan påverkas. Man får ta det dag för dag.

När det kommer till fördelar i krisen pekar Richard Bergfors på att Max redan innan var stora på de säljkanaler som nu för många är livsavgörande, att man hade tagit fram delivery-produkter, och att man redan har digitala beställningsalternativ som appar, och automater inne i restaurangerna.

– Vi har väldigt få vanliga kassabeställningar idag, det har underlättat i dessa tider när man vill undvika mänsklig kontakt.

Hur har ni mer anpassat er till Folkhälsomyndighetens restriktioner för att undvika trängsel?

– Vi har glesat ut mellan borden, och tagit bort vartannat bord. Vi har identifierat potentiella riskområden där det normalt kan bli kö och trängsel där vi har skapat mer utrymme. Vi har en värd i varje restaurang som ser till att styra gästen rätt för att undvika trängsel, så reglerna har absolut påverkat hur vi sköter restaurangerna.

Regeringen har lanserat flera krispaket, vad vill du se mer för åtgärder?

– Jag tror att det är en nödvändighet inte bara för oss utan hela branschen mer fler kostnadsreduceringar. Det som har kommit hittills räcker inte på långa vägar. Hyreslättnader är bra, men det här får så fruktansvärt negativa konsekvenser för så många i vår bransch, speciellt om det kommer att längre tid.

Max har haft ambitiösa tillväxtmål – både i Sverige och utomlands. Ni skulle öppna tio restauranger i Polen bara i år, vad händer med dem?

– Planerna ligger kvar, men allt beror ju på hur långvariga effekterna blir av detta. Vi skjuter på en del investeringar som inte är nödvändiga här och nu, så vi tappar lite tid i expansionen.

Hur ser du på framtiden för Max?

– Jag är hundra procent säker på att vi kommer att ta oss igenom det här, frågan är hur lång tid det kommer att ta.

Relining i stället för stambyte sparar tid och pengar

Relining i stället för stambyte sparar tid och pengar

Även avlopp behöver renoveras och för ett hotell kan det vara en förödande procedur. Att välja metoden relining har visat sig vara mycket fördelaktigt. ”Det ger mycket mindre störningar i verksamheten”, säger Ulrika Vest...