Annons

”Synen på utbildning är mycket mer positiv idag”

zoom Hanna Halpern lämnar efter tio år sin post som vd för Restaurangakademien. Foto: Restaurangakademien
Hanna Halpern lämnar efter tio år sin post som vd för Restaurangakademien. Foto: Restaurangakademien
NYHETER. Fler utbildningsmöjligheter, en mer jämställd bransch och kockar som förstår vikten av ledarskap. Det är bara några av de förändringar avgående vd Hanna Halpern bidragit till under sina tio år på Restaurangakademien.
Annons

Hanna Halpern har varit tio år som vd på både Restaurangakademien och Årets Kock (fram till 2018) och har på många sätt bidragit till gastronomins framgångar i Sverige. Nu slutar hon för att hitta nya utmaningar som ger ny energi.

Du slutar efter tio år på Restaurangakademien, varför?

– Jag har jobbat i lite drygt tio år som vd för Restaurangakademien. Det har varit en otroligt rolig och utvecklande period med många utmaningar. För något år sedan insåg jag att jag har mindre än tio år kvar till pension och kände att det varken är bra för mig eller Restaurangakademien att jag är kvar så länge.

Hur ser du på din roll och ditt inflytande över svensk gastronomi under dessa år?

– Jag har haft den stora möjligheten att påverka politiker och även branschen att inse vilken otroligt viktig näring restaurangbranschen är för Sverige. Och att inse hur viktigt det är med vidareutbildning för att restaurangbranschen skall var en hållbar näring.

 Vilka har varit dina viktigaste förändringar som vd?

– Flytten till Slakthusområdet, flera nya utbildningar, satsning på kvinnor i branschen, och så har vi tredubblat omsättningen. Det som har påverkat mig mest är mötet med Clare Smyth.

Finns det något som du önskat att du hade hunnit eller kunnat göra som du inte gjorde?

– Jag har inte lyckats eller hunnit med att få politiker, tjänstemän och branschen att göra något åt att få fram fler vägar för människor att bli kock på eller att man skall kunna utbilda sig till kock på en YH utbildning.

 Vilken är den viktigaste utvecklingen/förändringen som skett inom restaurangbranschen de senaste tio åren?

– När jag började var det många som ville lära sig bli bättre kockar. Numera vill många bli bättre på ledarskap och ekonomi.

 Hur har synen på utbildning inom gastronomi förändrats under dessa tio år?

– Mycket, mycket positivt. Det som var rådande för tio år sedan var att anställda med ambitioner utbildade sig genom att byta jobb med en viss förakt till utbildning. Det är absolut inte fel att utbilda sig genom att jobba hos någon man kan lära sig av. Det som har tillkommit är att många inser att vissa saker kan man inte lära sig genom att arbeta eftersom inte heller cheferna är speciellt duktiga på t ex hållbarhet, ekonomi och ledarskap. Det finns behov att kunskap som tar för lång tid att lära sig själv eller som cheferna inte har i en föränderlig värld.

Bristen på kompetens i allmänhet (i branschen) och på kockar i synnerhet har bara förvärrats, vilken är utbildningsväsendets viktigaste roll i att vända utvecklingen?

– Få politiker, tjänstemän, facken, Visita och hela branschen att hitta alternativa vägar för människor att kunna utbilda sig till kockar. De ordinarie vägarna, gymnasieskolan räcker inte till för behoven som finns. Många 15-åringar är för unga för att fatta beslut att bli kockar. Kommer de på det när de har gått ut gymnasiet är det oftast för sent. Där tappar vi många motiverade personer.

Coronakrisen är på väg att slå ut stora delar av den svenska restaurang- och besöksnäringen – vad tycker du om insatserna från regeringens håll?

– För lite och inte anpassat till vår bransch. Det mesta handlar om lån eller att skjuta fram betalningar. Vår bransch lever på marginalen. Det kommer inte finnas massor av pengar om några månader att betala tillbaka lånen eller de skatter man har skjutit fram. Kortidspermittering som egentligen är en generös åtgärd är tyvärr inte anpassad till en bransch där flertalet är timanställda och har klarat sig bra på att vara timanställda.

Vad behövs göras för att rädda branschen ur krisen?

– Staten, kommuner, regioner och företag som det går någorlunda bra för, bör handla på restauranger till sina anställda och deras familjer så att de anställda på till exempel sjukhus, förskolor, äldreboende klarar av att arbeta med sina livsviktiga arbetsuppgifter och vår bransch får göra det vi är bäst på, tillaga god mat och ge bra service.

Hur kan Restaurangakademien hjälpa branschen? 

– Genom att ständigt utveckla kurser och utbildningar som branschen behöver nu och i framtiden, men också utveckla sätt att utbilda på. Vara en mötesplats, inspirationskälla och förmedla idéer och kunskap från andra branscher, inom branschen och från innovatörer och forskare på ett sätt som är relevant och förståeligt för restaurangbranschen.

Vet du vad du ska göra härnäst?

– Nej! Under ca tio år har jag haft fokus på restaurangbranschen och Restaurangakademien, vilket har varit väldigt givande. Nu har jag några månader på mig att känna efter vad det är för nya utmaningar som ger mig energi.