Över hela landet gapar anläggningar tomma och verksamheter har mer eller mindre stannat av helt. Samtidigt växer det i denna prövande tid fram kreativa lösningar inom besöksnäringen där man till exempel bjuder in besökarna till virtuella upplevelser.
I Vemdalen har man hela påskveckan olika aktiviteter som besökarna kan följa hemifrån genom en livesändning på Facebook.
– Vi vill bjuda på lite fjällfeeling för alla dem som saknar fjällen i påsk, säger Marcus Ståhl på Destination Vemdalen. I flera generationer har familjer haft som tradition att åka till fjällen på påsken, men nu kan de inte göra det. Vi hoppas kunna bjuda på en liten stunds dagdrömmande och glädje i en situation då man tyvärr inte kan träffas.
Varje dag under påskveckan bjuder Destination Vemdalen på mysiga aktiviteter. Hittills har det bland annat blivit fika på fjället och våfflor med hjortronsylt framför en brasa.
– Vi har fått en hel del fjällsuktande tittare. I tisdags var det 15 000 som tittade när vi satt i en fjällstuga och åt våfflor med en kopp kaffe till. I dag är jag precis nedkommen från en topptur med drönare och på lördag blir det live after ski utan folksamling.
Under after skin som går av stapeln klockan 15.00 på påskafton kan de som tittar önska låtar i kommentarfältet.
Har ni fler virtuella evenemang på gång?
–Den här veckan ville vi sprida lite påskglädje för dem som inte kan vara här, sedan får vi se vad det blir framöver. Vi har inte bestämt något ännu men funderar på lite olika grejer.
– Detta är ett fantastiskt sätt att kunna kommunicera med våra gäster och skapa marknadsföring så vi behåller vår relation med våra följare och besökare, säger Marcus Ståhl.
Växjö Ölfestival har hittar på ett liknande koncept, fast med virtuell ölprovning. Den stora ölfestivalen som skulle gått av stapeln helgen 17-18 april har under rådande omständigheter blivit inställd. Nytt datum är satt till 4-5 september, men arrangörerna kände att det var tråkigt att besökarna skulle behöva vänta och längta ända till dess.
– Vi tyckte att det kändes så långt till dess så vi ville bjuda på något annat så länge, säger Robert Andersson, som arrangerar Växjö Ölfestival tillsammans med Niklas Davidsson på Kök11. I den tuffa situation vi befinner oss i så passade idén med virtuell ölprovning perfekt.
Arrangemanget sänds via Facebook och YouTube klockan 18.00 den 18 april och är gratis för deltagarna, förutom att man får köpa sin egen öl på Systembolaget enligt en inköpslista från festivalen. Det kommer gå att swisha pengar under ölprovningen och vara med i utlottning av fina priser.
Under livesändningen kommer sex olika bryggerier finnas på plats och presentera sina ölsorter medan provsmakningen pågår. Det är Remmarlöv Gårdsbryggeri, Ryssby Bryggeri, Brygghus 19, Kvarnagårdens Bryggeri, Hyllie Bryggeri och Ängöl.
Hur många ölsorter ska ni prova?
– Det är tolv olika ölsorter som kommer provas. Man måste inte köpa hem alla om man inte vill och det går bra att bara vara med och titta om man tycker det är kul. Men det stöttar såklart bryggerierna om man handlar deras produkter, säger Robert Andersson.