Hur ser er vardag på Sigtunahöjden ut idag?
– Vi ställer om det vi kan, säljer matlådor och kassar för utkörning. Vi har investerat i utbildning för den personal som är kvar och städat och rensat. Men det blir tuffare med uthålligheten ju längre tiden går. Nu avbokas konferenser i maj och juni och en del i augusti. I juli har vi stängt som vi brukar, säger Lotta Gisenfeld Boman.
Vilka åtgärder har ni tvingats göra för att bromsa utgifter?
– Vi deltidspermitterade omgående i mars, har varit tvungna att säga upp alla med provanställningar, all extra personal och även fast anställda. Vi var ett fantastiskt bra team och det är klart att jag känner oro för hur det blir när det vänder igen. Personalen är vårt största kapital.
– Sedan har vi dragit ner på alla kostnader och stoppat alla renoveringar, vilket förstås gör att företag i Sigtuna drabbas i andra och tredje hand.
Sigtuna kommun har ett stort beroende av besöksnäringen och drabbas därför hårt av coronakrisen, berättar Lotta Gisenfeld Boman.
– Det är inte många som vet att Sigtuna kommer på fjärde plats i Sverige när det gäller antalet hotellnätter per år, efter storstäderna. Arlanda ligger inom kommunen och det finns väldigt många mötes- och konferensanläggningar här. Kommunledningen har just äskat 660 miljoner kronor från regeringen för extra arbetsmarknadsstöd.
Hur ser du på framtiden?
– Det har bara gått 1,5 månad sedan det blev kris på riktigt och säg att det är minst fyra månader kvar. Jag vill så gärna vara positiv men jag tror även att en omstart kommer att gå väldigt långsamt.
Ni har varit igenom kriser förut på Sigtunahöjden, bland annat en större brand 2013. Vad tog du med dig för erfarenheter för krishantering som du kan använda nu?
– Det är otroligt viktigt att prata mycket med medarbetarna i kris. Särskilt hos oss som är ett litet företag. Det gäller att snabbt sätta ihop sin krisgrupp och utse vem som hanterar all information ytterst och vem som godkänner allt som går ut. Man måste vara empatisk och tänka på att människor reagerar olika i kris och att det ofta triggar erfarenheter av tidigare kriser.
Hur tar man hand om sig själv som ägare och ledare i en sådan här kris?
– Man måste ta hjälp av varandra. Man ska vara så stark. I medgång klarar de flesta att leda, men det är i motgång som det verkligen visar sig hur man klarar av att kommunicera och visa sig sårbar.
– Man behöver också se till att ta hand om sig själv, koppla av och inte jobba för långa dagar. Det hjälper inte någon om du som ledare klappar ihop i det här.
Läs mer om Lotta Bomans råd kring att leda och kommunicera i kris här.